Socialförvaltningen lovar bättring

Cheferna på socialförvaltninen lovar bättring.
Personalen ska få klart för sig vilka rutiner som gäller. Det ska inte vara skillnad mellan boenden.

Luleå2012-07-14 06:00

De ansvariga verksamhetscheferna på kommunens socialförvaltning kan inte förklara varför fastställda rutiner inte efterlevs av personal på boendet.

- Här vet jag inte vad som brustit. När det är en kund som har fallit minst en gång ska det göras en fallutredning. Vi kommer naturligtvis att ta upp det med personalen, inte bara på det här boendet, säger Gabriella Sjöström, verksamhetschef för hälso- och sjukvård och rehabilitering.

Läkarens ansvar
Hon lägger ansvaret för att gå igenom vilka läkemedel som åldringen ordineras på läkaren.

- Egentligen är det läkarens ansvar att följa upp det. På boendet är det ofta sjuksköterskan som planerar för läkarens rond. I den mån som anhöriga vill ska de få vara med och få information.

Socialstyrelsen tar upp att personalens attityder och förhållningssätt kan leda till brister i verksamhetens kvalitet?

- Man har ett eget yrkesansvar som legitimerad. När det finns fastställda rutiner ska man följa dem. Därför måste vi som vårdgivare och arbetsgivare se till att tydliggöra rutinerna så att folk följer dem. Rutiner har upprättats för att det finns behov av dem. Det ska inte vara skillnad mellan olika boenden, säger Gabriella Sjöström.

I det här fallet verkar det vara personal som inte gör sitt jobb på rätt sätt?

- Vi ska följa upp det. Vi kommer att gå igenom dokumentationen tillsammans med enhetschefen, sedan måste vi analysera vad det beror på och tydliggöra de rutiner vi har för personalen. Jag kan i dag inte säga vad det beror på, säger Gabriella Sjöström.

Lyssnar ni på klagomål från anhöriga?

- Jo, det är jätteviktigt att ha en dialog med anhöriga. Vi är väldigt mån att ha en bra relation med dem. I första hand ska man vända sig till sjuksköterskan. I andra fall, om man inte vill vända sig till sköterskan så finns enhetschefen för boendet. Sen finns jag som ansvarig för hälso- och sjukvården, säger Gabriella Sjöström.

- Vi försöker alltid lyssna på anhöriga. Jag tycker att vi har haft en bra kontakt med anhöriga, säger Maria Wallström, verksamhetschef för vård- och omsorgsboenden.

Anhöriga tycker att det är för lite personal?

- Det är ju deras bild av det, säger Maria Wallström och tillägger att Socialstyrelsen inte haft kritik mot bemanningen.

Förekommer det att äldre blir fastspända?

- Det finns riktlinjer för hur vi använder begränsningsåtgärder. Det ska inte missbrukas. Det ska ordineras av en profession i teamet. Om man väljer att använda begränsningsåtgärder måste man följa upp det, säger Gabriella Sjöström.

Kuriren har sökt men inte lyckats nå verksamhetschefen för den aktuella vårdcentralen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!