Socialchefen: "Inte en felfri process"

Luleå kommun bekräftar att det varit problem med matleveranserna inom hemtjänsten. Med kontinuerliga möten hoppas man på att leveransens ska bli felfri.

Den tillfördordnaden socialchefen Nina Lind vill ha en felfri leveranskedja.

Den tillfördordnaden socialchefen Nina Lind vill ha en felfri leveranskedja.

Foto: Privat/Jens Ökvist

Luleå2019-07-19 18:43

Karin, 80, i Luleå med svår diabetes har inte fått den matleverans hon betalat för på en vecka enligt hennes anhöriga. Hennes anhöriga får istället laga matlådor till henne för att hon ska klara sig.

Luleå kommun bekräftar att det varit strul med matleveransen under vissa perioder sedan man bytte kök till Öjebyn från Sunderby.

– Det har inte varit en felfri process, men vi jobbar kontinuerligt med möten med både Öjebyn och Samhall som levererar maten, säger Nina Lind, tillförordnad socialchef i Luleå kommun.

Kommunen bytte leverantör i februari från Sunderby till Öjebyn och sedan dess har problemen kommit i perioder.

– Det är en inkörningsperiod, det är 2 000 portioner per dag som ska leveras. Det tar ett tag att få det felfritt.

Men det startade i februari, hur lång inkörningsperiod är acceptabel?

– Det är svårt att säga, men vårt mål är såklart att det ska fungera felfritt.

Samhall som transporterar maten tar inte på sig skulden för de uteblivna matleveranserna.

– Vi levererar det vi kan från Öjebyn, men det finns inte alltid leveranser att levererar därifrån, säger Alf Jakobsson, driftledare på Samhall.

Öjebyns måltidsservice har inga problem med att leverera enligt enhetschefen.

– Vi har ett bra samarbete med Luleå kommun och Samhall. Vi levererar de beställningar vi får, säger Maria Johansson Lind, enhetschef på Måltidservice i Piteå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!