Snöskoterforum med fokus på ledfinansiering

Den framtida finansieringen av skoterlederna är den överlägset viktigaste frågan som behandlas på Nationellt snöskoterforum som inleddes i Luleå på torsdagen. - Skoterklubbarna som sköter det här har dåligt med resurser, säger Jan Lindgren, samordnare för Nationella snöskoterrådet.

AVGIFT BEHÖVS. Enligt Jan Lindgren, samordnare på Nationella snöskoterrådet, är de flesta införstådda med att det måste bli någon form av avgift som ska finansiera skoterlederna. En siffra som nämnt i sammanhanget är 500 kronor per år och skoter. Foto: VICTOR LUNDBERG

AVGIFT BEHÖVS. Enligt Jan Lindgren, samordnare på Nationella snöskoterrådet, är de flesta införstådda med att det måste bli någon form av avgift som ska finansiera skoterlederna. En siffra som nämnt i sammanhanget är 500 kronor per år och skoter. Foto: VICTOR LUNDBERG

Foto: Victor Lundberg

Luleå2010-03-22 06:00
Det är femte gången Nationellt snöskoterforum anordnas och för första gången äger samlingen rum i Norrbotten. Bakom konferensen står Nationella snöskoterrådet.En rad olika frågor ska diskuteras under konferensen men det är finansieringen av lederna som är det mest akuta och heta ämnet bland skoteråkare just nu.I Luleå, och i många andra kommuner, är det ideella föreningar som står för det kostsamma arbetet att ordna alla leder som behövs för att kommunens 12.000 skotrar ska kunna ta sig fram på ett vettigt sätt.Tio föreningar
- Det finns tio skoterföre-ningar i Luleå och vi har ett bra samarbete men dåligt med pengar. I Luleå är det föreningarna som ansvarar för 99,9 procent av lederna medan kommunen fixar resten, berättar Ivar Sallkvist, Sunderby Snöskoterförening.Enligt Sallkvist minskar medlemsantalet i föreningarna samtidigt som antalet skotrar ökar. Det kommunala stödet till skoterföreningarna har minskat kraftigt på senare år och i dag räcker de ekonomiska resurserna i de medlemsfinansierade föreningarna inte till för att betala ens för den bensin som förbrukas vid ledunderhållet.Enligt Jan Lindgren är de flesta införstådda med att det måste bli någon form av avgift som ska finansiera lederna. En siffra som nämnts i sammanhanget är 500 kronor per år och skoter.- Det finns emellertid ingen färdig lösning och regeringen har sagt att det inte är aktuellt med en statlig avgift, i alla fall inte just nu, säger han.Mårten Ström (S), ordförande i fritidsnämnden i Luleå, välkomnade konferensdeltagarna till Luleå men han passade också på att komma med ett tips.- Sätt lite tryck på politikerna så kanske finansieringen av lederna löser sig. Det är ju valår.Ivar Sallkvist efterlyste också en lösning på problemet med att binda samman skoterlederna söder och norr om Lule älv.Alkolås
Andra frågor som diskuteras under skoterkonferensen är alkolås, diplomering av skoteruthyrare, miljöfrågor, skyltning av vägövergångar och ett förslag till markägaravtal.- Två av tre som dör i skoterolyckor är berusade och snittet är 1,7 promille alkohol i blodet. I snitt inträffar tolv dödsolyckor varje år, säger Lindgren.Fotnot: Nationella snöskoterrådet är en samverkansorganisation där myndigheter, skoterföreningar och markägare ingår.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!