Förra veckan började kommunen arbetet med att färdigställa konstsnöspåret på Ormberget. Viss draghjälp fick Andreas Fagervall, arbetsledare, och hans personal av den natursnö som kom men det var alldeles för lite för att göra någon stor skillnad. Det är kyla som gäller och då krävs det under minus fyra grader, gärna under en längre period, innan Fagervall och hans personal startar upp kanonerna.
Innan de varma vindarna och regnet kom in hann de göra klart den norra delen av konstsnöspåret, cirka 1,5 kilometer, och det har även gjorts en del snö till den södra delen men där återstår en del jobb.
Under söndagskvällen slog vädret om. Det blev flera plusgrader och en del regn. Den lilla mängd natursnö som kommit tog ordentligt med stryk men konstsnö är långt ifrån lika känslig.
– Själva konstsnön håller och när det är så här korta perioder spelar det ingen roll, däremot kör vi inte i spåret så mycket när det regnar. Sen när det blir nån minusgrad blir det hur bra som helst igen, säger Andreas Fagervall och fortsätter:
– Rör man inte i det kan det regna ganska hårt i en vecka utan att det blir problem. Den är ganska tålig.
Konstsnö innehåller mer vatten än vanlig snö vilket gör den kompaktare och därmed också tåligare. Vanlig snö innehåller mer luft och den är fluffigare. Konstsnö anses vara sex gånger tåligare än natursnö.
Den som varit på Ormberget har kanske noterat att konstsnön inte är lika vit som natursnön. Det beror på att vattnet som används tas från Björkskatafjärden och där vattnet är lite färgat.
Under måndagen lyste skidåkarna med sin frånvaro och kanske var det lika bra. Spåren var inte uppdragna och det var mjukt. Men den som avlagt sin spåravgift får absolut ta sig en tur även när det är blida.
– Man får åka om man vill, däremot har vi kanske vi inte dragit upp spåret när det regnat, säger Andreas Fagervall.
När hela slingan är klar kommer det finnas 2,5 kilometer att åka på. Om väderprognosen håller väntar rejält kallt mitt i veckan och då kan den snö som behövs tillverkas.
– Vi sätter ihop allting och ställer i ordning, direkt det är kallt kör vi igång. Vi är startklara hela tiden, säger Andreas Fagervall.
När spåret är klart fortsätter snötillverkningen i Ormbergsbacken.