I början av januari var Norrbottens Media i kontakt med Anders Stenlund, sektionschef för gatudriften vid Luleå kommun, och då gick det inte ännu att summera kostnaden för underhållet av vintervägarna 2017 men att det skulle bli mer än budgeterat var redan klart. Anders Stenlund nämnde siffran fem miljoner men sade samtidigt att det var troligt att det skulle bli uppåt åtta miljoner eftersom alla fakturor inte kommit in. När bokslut nu gjorts så står det klart att det blir bra mycket mer än så.
Det snöade på ordentligt i slutet av budgetåret 2017.
– Vi drog över tio miljoner ganska precis. Det är inte "all-time-high", det har nog varit värre något år, men visst är det en hel del pengar, säger Anders Stenlund.
Kostnaden för vintervägarna är en synnerligen svårplanerad budgetpost men enligt Anders Stenlund så är det dags att skriva upp den.
Till underlag har han historiken.
– Ja, historiskt om man räknar på vad det kostat sista tio åren då kommer man fram till att vi har för liten budget, det är inget snack om det, säger han.
Enligt honom krävs det 4-4,5 miljoner mer till underhållet av vintervägarna för att en budget ska hållas över tid. Kostnaden varierar mellan 30 och 50 miljoner i grova drag. Budgeten för 2017 låg på 37 miljoner.
– Vi får påtala det och göra som vår nämnd säger. Det är de som bestämmer i slutändan och hur de vill prioritera. Vi får gilla läget. Men oavsett ekonomin, vi kan inte sluta ploga och sanda, konstaterar Anders Stenlund.
Frågan är var dessa tio miljoner ska tas i från. Att det kan bli tal om besparingar ser Anders Stenlund inte som en omöjlighet. Kommunen letar fler uppläggningsplatser för snön så att transporterna till snötippen på Porsön minskas men att effektivisera snöröjningen ännu mer ser han som svårt i dagsläget. Snön faller och vägarna måste plogas. Halka måste bekämpas. Och några nya, tekniska lösningar som skulle hålla nere kostnaderna finns inte, enligt Anders Stenlund.