Snart körklart på Luleås nya trafikled

En vägstump på 1.200 meter - det låter inte så märkvärdigt. - Men det är en av de viktigaste infrastruktursatsningarna i Luleå på länge länge, säger Karl Petersen. Det handlar om Universitetsleden som öppnas nästa vecka.

Foto:

LULEÅ2008-10-02 06:00
15 års försening, politiskt storgräl och en omväg runt Ferruform - Universitetsleden har haft en svår förlossning.Men nu är den född och (om)- döpt och detta firas med storslagen invigning nästa vecka.Universitetsleden är på många sätt ett exempel på ett till synes lyckat kommunalt projekt. Efter den upprörda debatt som föregick beslutet har allt fungerat väl; planen vann snabbt laga kraft och både kostnader och tidplan håller sig inom ramarna.Leden kommer att förändra trafikströmmarna i Luleå och förkorta restiderna mellan Porsön/Björkskatan och Bodenvägen - Luleås stora (och enda officiella) infart.Lättar på Bodenvägen
Den ger även en genväg till universitetet, teknikbyn samt Yttervikens och Porsöns industriområden.- Det kommer att lätta trafiken på Bodenvägen avsevärt. Där har vi ju i dag problem med trafikbuller. Det är inte så att bullret kommer att försvinna men 6.000 färre fordon per dygn kommer att märkas, säger Göran Gabrielsson, gatuchef i Luleå.Den nya trafikleden var alltså starkt kritiserad. Det berodde främst på att kommunen ändrade sträckningen och drog leden runt Ferruform, en förlängning med några hundra meter.Orsaken till det var att varken Ferruform eller KF ville ha en trafikled mellan sig. Under de år vägbygget låg i träda hann Ferruform etablera sig på båda sidor om gatan och sade ifrån med skärpa när vägbygget åter blev aktuellt. Kommunen drog då om leden.Omfattande diskussioner
Göran Gabrielsson ser i dag inte hur detta skulle kunnat lösas på annat sätt- Förutsättningarna hade ju förändrats, vad skulle kommunen annars ha gjort, undrar han.Kommunalrådet Karl Petersen säger samma sak.- Universitetsleden är lite som Kulturens hus, båda projekten föregås av omfattande debatter men när allt står klart är alla glada. Trafikleden kommer att fungera alldeles utmärkt och spela en viktig roll för Luleå, säger han.Till och med på Beijers byggvaruhus är man glada i dag. Företaget etablerade sig vid en återvändsgata i tron att den snart skulle bli en genomfartsled. Beijers väntade i 14 år på det bara för att se leden flyttas 2006.- Vi ser positivt på leden, vi får det ju inte sämre utan snarare bättre. Vi får ju två infarter, vår gamla samt en ny från den nya trafikleden, säger Håkan Lindberg, tillförordnad platschef på Beijers i Luleå.Syns bättre
Företaget hade föredragit den ursprungliga sträckningen men efter 14 år i bakvattnet ser man detta som en klar förbättring.- Vi kommer att synas bättre och få lite fler kunder som tittar in spontant. Tidigare var det så att alla som kom hit antingen skulle hit från början eller så hade de kört fel, säger Lindgren.På leden pågår just nu de allra sista arbetena inför nästa veckas invigning. Nästa år kompletteras leden med en infart till Banverkets nya station.Kuriren provkör leden tillsammans med Göran Gabrielsson och Örjan Johansson, projektledare. Det är tätt mellan rondellerna och parallellt med vägen löper de nya cykelvägar för att sedan dyka ned i sina nya tunnlar under järnvägen.Utsikten från bron över järnvägen är närmast trafikfarlig, Gammelstadsvikens blå vatten med Nederluleå vita kyrktorn uppstickande över de höströda träden.Beläggningen på bron är för övrigt också vit.- Det är slitbetong, betydligt mer slitstarkt än asfalt, säger Örjan Johansson och tillägger:- Det känns lugnt inför invigningen, det är snyggt och fint.
Universitetsleden var först en förlängning av Björkskataleden; den skulle byggas redan 1993 men som hamnade i skrivbordslådan när statsbidraget försvann.Leden fanns dock på vissa kartor, bland annat i telefonkatalogen vilket lurade en och annan bilist.Det nya beslutet togs i januari 2006, detta efter att oppositionen fördröjt det i en månad genom en så kallad minoritetsåterremiss. I april inleddes arbetet.Leden kostar 97 miljoner kronor; Luleå kommun betalar 62 miljoner medan Vägverket och länsstyrelsen bekostar resten.Banverket bidrar också med 15 miljoner för två nya gång- och cykeltunnlar under järnvägen - en till Notviken och en till Mjölkudden. Banverket kommer dessutom att bygga en ny station för 75 miljoner kronor vid rondellen närmast Beijers.Den nya leden är 1.200 meter lång och ger Luleå fyra nya rondeller.Runt den nya leden har även byggts 1.200 meter nya gång- och cykelvägar.Leden innebär att Luleå universitet får en ny infart och stänger den nuvarande, det sker dock lite senare i höst.Universitetsleden förväntas minska trafiken på Bodenvägen (mellan rondellerna i Notviken och Mjölkudden) med 6.000 fordon - från 20.000 till 14.000 fordon per dygn.De 6.000 fordon som i stället väntas välja Universitetsleden får 1,5 kilometer kortare enkel väg; det beräknas ge en samhällsekonomisk vinst på 21 miljoner kronor per år.Källa: Luleå kommun
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!