Snart dags för sjösättning

När Sven-Erik Sjömark var sju år byggde han sin första båt. Den var av masonit och livslängden blev därefter.
Nu är Sven-Erik 64 år och har precis lagt sista handen vid sitt åttonde och sista båtbygge, en häftig segelbåt i rostfritt stål. Vilken dag som helst sätts Elsa i sjön efter sju års arbete där inte ens julaftnarna varit heliga.

LULEÅ2006-06-21 06:00
- Jag har varit en i laget i tidigare båtprojekt men den här har jag, med undantag av svetsjobben, byggt från ingenting till färdig båt. Om jag säger att det tagit mig 3.000 timmar så tror jag inte jag överdriver. All fritid har gått åt till båtbygget, berättar Sven-Erik som hinner med att sköta jobbet som elektriker vid gasfälten i Hammerfest.

Lediga dagar
- Det jobbet passar mig perfekt. Jag jobbar 14 dagar och är sedan ledig 21. Då har jag kunnat ägna min tid åt segelbåten fullt ut, säger Sven-Erik.
Hemma på villatomten på Berg­näset har Sven-Erik format sin magnifika segelbåt. Det har sågats och knackats i stålplåtarna och när Sven-Erik nu får chansen vill han ge alla sina grannar en stor eloge för att de stått ut med att ha ett båtvarv in på knutarna.
- Inte ett gnäll under alla dessa år. Jag har fantastiskt tålmodiga grannar, konstaterar Sven-Erik.
Hela båten är gediget hantverk även om Sven-Erik själv inte vill slå sig för bröstet.
- Jag är bara en amatör med ett brinnande intresse. Men nu får det vara nog med båtbyggande. Hade det inte varit för att jag under åtta långa år hade en ny och fin dieselmotor som stod och skräpade i garaget hade nog inte den här båten heller kommit till, berättar Sven-Erik som under en båtsemester i Holland, tillsammans med hustrun Kerstin, kom över en dieselmotor mer eller mindre av en slump.

Låg i garaget
- Vi fick köpa motorn till ett kanonpris och kunde inte motstå erbjudandet. Då hade vi egentligen ingen användning av motorn men det blev affär ändå. Sedan låg motorn där i garaget år efter år. Jag gick och sparkade på den lite då och då när jag för sju år sedan tog tag i prylarna och startade projektet med den här båten, som nu äntligen är klar för sjösättning, berättar Sven-Erik.
Hustrun Kerstin var så där lagom entusiastisk över planerna på båtbygge. Däremot visade en av familjens hundar, Elsa, att hon gillade husses idéer.
- Jag brukar skoja och berätta historien om hur Elsa gav sitt samtycke till båtprojektet. När jag frågade om det var okej så gav hon till ett skall som jag tolkade som ett klart "ja", berättar Sven-Erik.
Som tack för det beskedet döptes segelbåten till Elsa. Någon form av belöning ska en hund, som gör som husse vill, också ha.

Detaljerat
En segelbåt av det här formatet är inte bara ett skrov, förstås. Arbetet med detaljerna har tagit sin rundliga tid. Sven-Erik har fixat med allt efter eget huvud och i sin snickarbod. Hur många gånger han knallat upp och ner för stegen har han inte en aning om.
Kerstin berättar om hur idéerna ibland kommit från ingenstans och Sven-Erik plockat första bästa papper eller servett för att göra sin skiss på någon detalj.
- Sedan har han knallat iväg och fixat saken, berättar Kerstin.
Hur mycket båten hittills kostat familjen vill Sven-Erik inte avslöja. Däremot erkänner han att kalkylen slagit fel på cirka 200.000 kronor.
- Det kommer alltid till saker under resans gång. Fortfarande finns detaljer att ordna innan allt är i det skick som jag vill ha det men det får vi ta efterhand. I sommar ska båten testas i hemmavatten och funkar allt som det ska går vi till Göteborg nästa vår för att ligga där med båten. Vi får närmare till spännande segelvatten med Göteborg som utgångshamn, menar Sven-Erik.

Gammal sjöman
En gammal sjöman som Sven-Erik, med fyra år till sjöss på nacken, gillar havets våg. Nu har han byggt sig en båt som ska tåla vilka vågor som helst. Elsa är litet av en stridsvagn till sjöss och ska kunna plöja genom vilket motstånd som helst.
- Det ska mycket till för att vi ska stryka flagg, säger Sven-Erik. Den här båten är gjord för att tåla salta vatten och tufft väder. Den kommer att stå pall så länge vi önskar. Sedan får vi se den som en liten pensionsförsäkring också. Några kronor ska vi väl kunna få den dagen vi känner att vi vill segla i hamn, säger Sven-Erik Sjömark avslutningsvis.
Fakta Långedrag 402 DS

Material skrov: Rostfritt (Avesta Sheffield 2205) Höghållfasthets duplexstål.
Hållfasthet (skrov) vid vertikal acceleration mer än 25G.
Material däck: Glasfiber, distansmaterial balsakubb.
Inredning: Bangkokteak.
Köl av vingtyp (design: Chalmers Tekniska Högskola, Göteborg).
Löa: 12,19 meter.
Bredd: 3,70 meter
Djup: 1,80 meter
Depl: 9,6 ton
Motor: Mitsubishi 50 hk (diesel)
Vatten: 400 liter
Bränsle: 500 liter
(räckvidd 1000 Nm vid 75 % effektuttag)
Ballast köl: 4 ton
Masthöjd över däck: 16,5 meter
Segelarea: 100,3 kvm (genomgående rullsystem).
Tidsåtgång skrov, däck samt prefabricering av inredning: 1.400 timmar.
Installationer:
Autopilot
Generator: Stamford 2 kW
Navsystem duplex Radar-GPS
Tryckvattensystem
Holdingtank för varmvatten
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om