Snart Àr Regina pÄ spÄret

Tidsplanen hÄller och tÄget Àr bÀrgat.
FrÄn 9 januari kan man Äka modernt LuleÄ?UmeÄ. Och kanske i sommar frÄn Kiruna.

LULEÅ2005-10-28 06:30
Ett motorvagnstĂ„g av modellen Regina Ă€r klart för att anvĂ€ndas i Connex nya trafik mellan LuleĂ„ och UmeĂ„. Connex rĂ€knar med att premiĂ€rköra den nya förbindelsen 9 januari. AvgĂ„ng sker frĂ„n LuleĂ„ pĂ„ morgonen och tĂ„get gĂ„r tillbaka pĂ„ eftermiddagen.<br>Malmbanan för kurvig<br>PĂ„ sikt ska lokdragna morgontĂ„get Kiruna?LuleĂ„ och kvĂ€llstĂ„get i andra riktningen ersĂ€ttas av samma tĂ„gtyp.<br>&nbsp;? Men vi fĂ„r inte loss ytterligare ett ReginatĂ„g just nu, sĂ€ger Stefan Johansson, Connex chef för Norrlandstrafiken. Vi hoppas att börja köra Kiruna?LuleĂ„ till sommaren 2006.<br>Betydande tidsvinster görs inte med ReginatĂ„gen, Ă€ven om dessa kan spurta pĂ„ i 180?200 km/tim. Malmbanan Ă€r för kurvig pĂ„ mĂ„nga stĂ€llen. <br>Tid kan dock sparas genom snabbare accelerationer och inbromsningar.<br>AvsevĂ€rda kostnader<br>NĂ„gra investeringar i snabbare Malmbana med utrĂ€tade kurvor tror inte lĂ€nsstyrelsens kommunikationsdirektör Bengt-Erik Ekblom pĂ„. Topphastigheten Ă€r inte problemet, utan att fĂ„ upp snitthastigheten. Kostnaderna att rĂ€ta kurviga delar av banan blir avsevĂ€rda.<br>I samma division<br>&nbsp;? Banverket har stora projekt i Norrland som Haparandabanan, nya spĂ„ret runt Kiruna, slutförande av Botniabanan och förhoppningsvis Norrbotniabanan. De har hĂ€cken full, kort sagt.<br>Bo-Erik Ekblom tycker att stora finessen med Regina ligger mer pĂ„ psykologiska planet:<br>&nbsp;? Vi hĂ€r uppe fĂ„r ett modernt motorvagnstĂ„g sĂ„ att vi kommer i hyggligt samma division som andra delar av landet. Vi har sett de gamla sittvagnarna lĂ€nge nog. Även om Regina inte Ă€r den optimala lösningen tror jag det blir bra.<br>
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om