När Savoy och Clarion Sense slog upp sina portar för några år sedan kraxade olyckskorpar och varnade för en överetablering. Men utvecklingen har visat att oron var obefogad.
– De signaler vi får när vi pratar med hotellen är att det är väldigt fullbelagt, säger Jenny Hellman, VD, Visit Luleå.
Just nu är det tre hotell som står i startgroparna för att bygga ut.
Clarion Sense avslöjade förra veckan att man vill bygga 74 nya fönsterlösa hotellrum i utrymmet under Åhléns.
Scandic söker bygglov för en helt ny byggnad med 110 nya rum.
Savoy söker bygglov för en ny huskropp med plats för 80 nya rum och konferenslokaler.
– Det är jätteroligt både med de nya hotelletableringarna och att det är flera hotell som är beredda att satsa på nya investeringar, säger Jenny Hellman.
Hon har inget svar på hur många som hotellrum som kan byggas innan marknaden är mättad, men hon är övertygad om att de hotell som planerar att bygga ut har gjort korrekta prognoser – annars skulle de inte satsa så mycket pengar på det.
– Om hotellen själva tar initiativ till att bygga fler hotellrum, så är det en signal att det finns utrymme för ännu fler gäster.
Den senaste statistiken visar att antalet gästnästter i Luleå 2015 ökat med 21 procent jämfört med föregående år. Totalt var besöksnäringens tillväxt tio procent och där inbegrips även aktiviteter, handel, shopping, livsmedel, restaurangbesök och transporter.
Sifforna för 2016 har inte kommit än, men Jenny Hellman tycker att det ser fortsatt ljust ut.
– Vår målsättning är att vi tillsammans med regionen ska ha fördubblat omsättningen fram till 2020 och allting tyder på att det kommer att lyckas.
Vad är det som lockar i Luleå?
– Luleå är ett regionalt centrum som drar besökare från andra delar i länet. Vi har nya fräscha hotell, kultur, idrott och flera fina och nya restauranger. Man ser Luleå som ett weekend-resemål.
Besökare från resten av Sverige och från andra länder uppskattar framförallt närheten till naturen och världsarvet, berättar hon.
– Man kan bo väldigt fint i centrum och ändå ha nära ut på isbanan och till andra aktiviteter. Vi har snö, is, kyla och norrsken vintertid, skärgård och midnattssol sommartid.
Det är också vanligt att kombinera att besök i Luleå med andra upplevelser i regionen, till exempel i Kiruna
Samtidigt har Luleå stärkt sin ställning som konferens- och kongresstad berättar hon.
– Och ju fler hotellrum det finns, desto bättre står sig Luleå som mötesstad i konkurrensen med andra städer.