Snabbare handläggning utlovas

Kors i taket. Försäkringskassans generaldirektör Dan Eliasson lovar att radikalt förkorta myndighetens handläggningstider. – Vi har haft ett system där vi har behandlat alla ärenden ganska lika men nu kommer vi att börja snabba på hanteringen.

MELLAN STOLARNA. Försäkringskassan är på rätt väg. "2008 fanns det människor som hamnade mellan stolarna men nu finns det inga sådana brister i systemet", anser Dan Eliasson, generaldirektör för Försäkringskassan.

MELLAN STOLARNA. Försäkringskassan är på rätt väg. "2008 fanns det människor som hamnade mellan stolarna men nu finns det inga sådana brister i systemet", anser Dan Eliasson, generaldirektör för Försäkringskassan.

Foto: Petra Isaksson

Luleå2013-12-04 12:00

Försäkringskassan är utan tvekan den svenska myndighet som de senaste åren fått mest kritik av allmänheten för att de anställda inte klarat av att serva de som av olika anledningar behöver nyttja den allmänna socialförsäkringen.

Trots sjunkande sjuktal och minskade kostnader för sjukskrivningar har handläggningstider och utbetalningstider varit katastrofalt långa. Dessutom har myndigheten fått massiv kritik för sin tillämpning och tolkning av den strängare lagstiftning som vår nuvarande regering infört.

Snabbare handläggning

Det var en uppspelt och optimistisk Dan Eliasson, sedan två år tillbaka högste chef på Försäkringskassen, som på onsdagen besökte Luleå. Med sig i bagaget hade han, enligt egen utsago, goda nyheter, både till personalen och till "kunderna". Försäkringskassan har, utan större framgång, försökt kapa de långa handläggnings- och utbetalningstiderna men Dan Eliasson menar att man är på väg åt rätt håll.

– Vi är fortfarande inte där vi vill vara men vi rör oss åt rätt håll, säger han.

Problemen ska lösas genom förändrad handläggning av sjukskrivningsärendena. Tanken är att Försäkringskassan ska dela upp inkommande ärenden i enklare och svårare och att de förstnämnda ska få en snabb och förenklad behandling.

– Det här frigör resurser för de svåraste ärendena – människorna som har det jobbigt med besvärliga prognoser, till exempel, säger Eliasson.

Förenklad blankett

Eliasson menade att Försäkringskassans anställda i dag kan sitta med "raka ryggar", något som inte var fallet för 4-5 år sedan då våg efter våg av hård kritik vällde in mot myndigheten.

– Tre olika utredningar och undersökningar visar att vi håller våra handläggningstider väldigt väl i dag men jag vill att vi ska bli bättre, säger Eliasson.

Förändringen ska bland annat genomföras genom att läkarna förses med en förenklad sjukintygsblankett och genom att "kunderna" i allt högre utsträckning själva får handlägga sina egna ärenden via mobiltelefonappar och internet.

Personalen på Försäkringskassan ska få tid att snabbare ta tag i de svårare sjukdomsfallen.

– I stället för att vänta till sjukskrivningens dag 40 kan vi kanske börja med rehabilitering och stöd redan inom en vecka, säger Eliasson som betecknar nytänkandet som den viktigaste förändringen som Försäkringskassan gjort.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!