Smutsigt nattåg upprör

Ingrodd smuts i sätena och skitiga väggar.
I helgen mottog Kuriren bilder tagna av en privatperson som var allt annat än nöjd med standarden på SJ:s nattåg mellan Stockholm och Luleå.

Foto:

Luleå2012-07-16 06:00

I Norrbotten är det Norrlandstågen, ett dotterbolag till SJ, som har hand om vagnskötseln på nattågen.

- Det är aldrig acceptabelt när det inte är rent, säger Norrlandstågens vd Björn Nilsson.

Han kan inte vara säker på vad som har hänt med städningen i just denna vagn, men menar att förra veckans förseningar kan ha haft ett finger med i spelet.

Tidsbrist
- I vanliga fall har du ju ett antal timmar på dig att städa vagnarna, men nu kanske det bara blev 20 minuter, säger han.

Det var ett elfel utanför Stockholm som i torsdags kväll orsakade långa förseningar för tåg i hela landet, däribland nattågen till Norrbotten.

Tåget som anlände till Luleå tidigt på lördagsmorgonen kan enligt Björn Nilsson alltså ha fått lida av tidsbristen dygnet innan.

Samtidigt påpekar han att antalet klagomål har varit ytterst få ända sedan de började anlita ett externt bolag att städa vagnarna för fyra år sedan.

Inget systematiskt fel
- Samarbetet har fungerat bra. Det här misstaget har förmodligen skett på individnivå och är inget systematiskt fel, säger han.

Björn Nilsson menar att det inte finns några extra krav på standarden för att bolaget är statligt, men att renheten i vagnarna ändå har hög prioritet. För att kunna garantera det har de också ett kvalitetsprogram som kontrollerar att städbolaget sköter sig.

- Men ibland kan det säkert slinka igenom något misstag, säger Björn Nilsson. Samtidigt är det alltid kundens rätt att framföra klagomål när det inte är rent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!