SMS utmanar valstugorna
Valstugorna finns också på nätet. - Via twitter får du veta om jag är schysst, säger Amelia Andersdotter, Piratpartiet.
NUTIDENS MÖTESPLATS. "När socialdemokraterna bildades var de ute på dansbanor och andra ställen där folk fanns", konstaterar Amelia Andersdotter, Piratpartiet.
Foto: Eija Dunder
Teknik var en del av USA-presidenten Barack Obamas valkampanj.- Ja, men hans kampanj var främst att ringa och att träffa folk. Det handlar inte bara om tekniken utan om mötet med människan, och vetskapen om att du kan vara med och bestämma, säger Ingela Uvberg Nordell, socialdemokraterna. Partiet satsar i Luleå hårt på att knacka dörr och håller grillfest.Socialdemokraterna satsar samtidigt stort på hemsidan. Därifrån kan du börja blogga, se Marit Bergman på You Tube samt bjuda in till möte och ordna hemma hos.- En mediastrategi är direkt avgörande, konstaterar Leif Eriksson, kristdemokraterna, som Kuriren träffar i en valstuga i Luleå.Valaffischer ute
Där står också Gerd Niemi, folkpartiet.- Det finns en åldersgrupp som inte läser papperstidningen, det är den yngre publiken vi ska peppa. Att mobilisera stort för att sätta upp valaffischer känns inte i tiden. Det finns också miljöskäl till att inte lägga ner så mycket på valmaterial, anser hon.Hos Piratpartiet är internet såväl partiprogram som redskap.- När socialdemokraterna bildades var de ute på dansbanor och andra ställen där folk fanns. Vi finns på Facebook och använder internet för blogg, säger Amelia Andersdotter. Partiet har deltagit i SVT:s You Tube-satsning och är aktivt i "bloggsfären", som hon uttrycker saken.Att twittra och skriva SMS innebär stick på några ord. Knappast politisk information.- Den som är intresserad av vårt partiprogram kan komma åt att läsa det. Människor är i grund och botten intresserade av om vi är hyggliga människor. Via twitter får du veta om jag är schysst, säger Amelia Andersdotter.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!