Små detaljer ökar tillgänglighet

Livet blir mycket lättare för alla om de små detaljerna och de stora dragen i vardagen fungerar. Det tycker Magnus Berglund, Stockholm. När sjukdom hindrade honom från att arbeta som kock på hotellkedjan Scandic så sadlade han om inom företaget. I dag är han kedjans handikappambassadör och svarar för att säkerställa tillgängligheten vid samtliga 130 hotell.

AMBASSADÖR. En handikappambassadör checkar in på hotellet i Luleå. Magnus Berglund, Stockholm, är kocken som blev mannen bakom en tillgänglig hotell. och konferensvärld inom kedjan Scandic. Att verka för tillgänglighet för alla är hans uppgift. Här med hotelldirektör Nicklas Jonsson och rehabhunden Ada.

AMBASSADÖR. En handikappambassadör checkar in på hotellet i Luleå. Magnus Berglund, Stockholm, är kocken som blev mannen bakom en tillgänglig hotell. och konferensvärld inom kedjan Scandic. Att verka för tillgänglighet för alla är hans uppgift. Här med hotelldirektör Nicklas Jonsson och rehabhunden Ada.

Foto: Håkan Gidlöw

LULEÅ2007-10-05 01:45
- Det handlar inte bara om tillgänglighet för de funktionshindrade utan för alla, säger Magnus Berglund som var på besök i Luleå på torsdagen. Hans roll som handikappambassadör i samråd med nordiska handikapporganisationer samt hotellgäster är unik i hotellkedjesammanhang.-Ja men det finns något liknade inom SJ, säger Berglund som utformat en speciell handikappstandard i 93 punkter vid koncernens 122 hotell i hela Norden.Kostnad blir investering
- Visst, det innebär en kostnad att handikappanpassa så att alla kan få tillträde till hotell och konferens. Men man ska snarare se det som en investering, en konkurrensfördel, menar Magnus Berglund och exemplifierar vad anpassningen handlar om.-Det är oftast de små detaljerna det handlar om. Du vet, vad gör jag om jag sitter i rullstol och inte når till klädkroken för att hänga upp min jacka själv. Eller när jag inte når upp till kaffeautomaten. Eller bara en så enkel sak som vart jag ska placera min käpp eller kryckorna när jag står i receptionen, säger Berglund som även utbildar all personal inom koncernen i dylika frågor samt bemötande med mera. Små självklara saker som inte är så självklara förrän någon tänker baklänges, menar Magnus Berglund och han får medhåll av hotelldirektören på Scandic i Luleå Niclas Jonsson som sett konkurrensfördelarna.- Vi har i samband med renovering sett till att handikappanpassa tio av våra 160 rum. Och det har gjort att vi nu kunnat boka in tre besök just på grund av detta.Att ha en handikappambassadör är en källa att ösa ur för att göra ett hotellföretag alert i dylika frågor.- Magnus är verkligen som ett bibliotek för oss säger Jonsson och berättar att företaget stött handikappidrottare i Luleå i flera år och att dessa fått vara med som rådgivare då de aktuella rummen iordningställdes.Larm, anpassade höjder i dusch, elevatorsäng hör till den anpassade rumsstandaren i rum som även kan bebos av gäster utan funktionshinder eller av exempelvis äldre eller barn med sina behov. Vibratorväckning
Handikappambassadörens arbete har också lett till utveckling av produkter som förutom att de blivit hotellstandard också hittat ut till allmänna marknaden:- Ja om du är hörselskadad eller helt döv då har vi tillsammans med ett företag utvecklat en väckarklocka som är kopplad till en vibrator som ligger under kudden. Och det är också utformad så att den löser ut vid brandlarm, berättar Magnus Berglund.Fotnot: Magnus Berglund och även Hotellkedjan Scandic tilldelades i fredags Stilpriset "Hjärter Ess". Stil är en ideell förening som bevakar frågor om tillgänglighet, antidiskriminering och medborgerligt värde. Priset har delats ut varje år sedan 2004.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om