Utvärderingen av SM-veckan klar – eventet gick back

Utvärderingen av SM-veckan som genomfördes i Luleå/Boden i mars är nu klar. Eventet gick med 147 000 kronor i underskott.

26 100 unika besökare blev resultatet för SM-veckan i Luleå/Boden.

26 100 unika besökare blev resultatet för SM-veckan i Luleå/Boden.

Foto: Jessica Rosengren (ARKIV)

Luleå2024-10-08 13:55

Den totala budgeten var på sju miljoner kronor för SM-veckan, och tre miljoner kronor för folkfest och personella resurser.

Antalet besökare blev 60 900, varav 26 100 var unika besökare.

2,7 miljoner tittare följde sändningarna i SVT, och enligt utvärderingen är det tittarrekord.

I slutet av mars summerade Luleå och Bodens kommuner arrangemanget som en "folkfest", trots att det inte fanns faktiska siffror att tillgå. Då sade projektledaren Sandra Ottosson att de uppskattningsvis hade mellan 25 000 –  30 000 besökare under veckan. En gissning som visade sig vara nära verkligheten.

– Vi har fått så otroligt mycket beröm för det fina värdskapet. Alla har haft ett leende på läpparna och jag blir så otroligt stolt som projektledare när jag hör att alla levererat, sade Ottosson till Norrbottens-Kuriren då.

Och enligt utvärderingen får SM-veckan i Luleå/Boden det högsta betyget någonsin för en SM-vecka, när det gäller värdskap; 4,8 av 5,0.

En annan siffra som sticker ut är att eventet också fick den högsta spridningen någonsin, av en SM-veckan i nationell media. Det skrevs 1 777 artiklar.

På Luleå kommun är man totalt sett nöjd med siffrorna. Det säger Patrik Bylin, kultur- och fritidsdirektör, som suttit med i styrgruppen för projektet.

Om du ska nämna en siffra som du är extra nöjd med, vilken blir det?

– Det får bli två svar på den. Dels att det var tittarrekord, det visar att det här är ett stort arrangemang och populärt i hela landet. Vilket skyltfönster för Luleå och Boden, fantastiskt kul. Sedan blir jag stolt över betyget vi får på värdskapet, säger han.

undefined
"Vi är nöjda", säger Patrik Bylin, kultur- och fritidsdirektör på Luleå kommun om utvärderingen av SM-veckan.

Vad betyder det för Luleå att få högt betyg på värdskap?

– Vi är väl trevliga här uppe, det måste ju vara så. Har man en positiv bild av en plats man har besökt, kanske det är lättare att komma tillbaka.

En av de största utmaningarna för projektet var att två städer skulle samarbeta. Och just samarbetet mellan Luleå och Boden lyfts upp som något positivt i summeringen.

– Det här är ett bra exempel på när det går bra att samarbeta och samverka.

Luleå och Boden gick in med fem miljoner kronor vardera. Underskottet förklarar Bylin så här:

– Budgeten på de här fem miljonerna, det beslutet togs 2021, och det genomfördes 2024. Vissa kostnadsökningar får man räkna med, och oroligheterna runtom i världen har inte gjort saker billigare. Totalt sett är vi nöjda. Vinsten ligger i alla erfarenheterna.

Den "turistekonomiska effekten" bedömdes bli drygt 26 miljoner och räckvidden i media ska motsvara ett annonsvärde på drygt 82 miljoner kronor.

– Sätter man det i relation till de pengar som är satsade är det en bra payback, säger Bylin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!