Slutsladdat för den tunga trafiken

Lastbilar utan vinterdäck utgör en trafikfara. Från årsskiftet måste alla åkare utrusta tunga fordon för vinterväglag.

RÄTT MÄRKNING. Föraren Per Sahl har däck märkta M och S (mud and snow), vilket betyder att de är godkända enligt det nya kravet. Foto: Linda Wikström

RÄTT MÄRKNING. Föraren Per Sahl har däck märkta M och S (mud and snow), vilket betyder att de är godkända enligt det nya kravet. Foto: Linda Wikström

Foto: Linda Wikström

Luleå2012-12-07 06:00

- När tunga fordon blir stående får det stor påverkan på resten av trafiken. En personbil som blir stående kan man skjuta lite åt sidan eller enkelt bogsera därifrån. En lastbil blockerar hela vägbanan. Det blir besvärliga bärgningar och större olycksrisk, säger Johnny Svedlund, utredare på Trafikverket.

Trafikverket och Transportstyrelsen fick i uppdrag att utreda däckfrågan, då det visat sig att många förare saknar utrustning för vinterväglag.

- Vi är mycket positiva till en lagstiftning. Trafiksäkerheten ökar när färre lastbilar hamnar på snedden på vägarna. Förhoppningsvis blir det färre olyckor där folk skadar sig eller dör, säger Mikael Höög, informationsansvarig vid Motormännen.

Trafikstörningar
En undersökning som Däckbranschens informationsråd och polisen gjorde i mars 2011 visade att 80 procent av de svenska fordonen har däck med mönster motsvarande vinterdäck. Siffran för utländska fordon var 57 procent. När Trafikverket i samma veva summerade vintern visade det sig att lastbilar orsakat 67 trafikstörningar i Norrbotten. Totalt uppskattas den tunga trafiken orsaka 30-60 procent av störningarna vintertid.

Åkeriägaren Mats Öhrlund, styrelseordförande i BDX, Norrbotten, välkomnar det nya kravet.

- Vi befinner oss i ett kallklimatland och måste ha rätt utrustning. Inhemska åkare har oftast vinterdäck men utländska gästarbetare kommer med bristfällig utrustning. Det här är något vi i branschen har efterlyst, säger han.

Gummiblandning
Kravet innebär att de tunga fordonen måste ha vinterdäck på drivaxeln. Det är inte fråga om dubbar utan om en gummiblandning som ger bättre grepp längs hala vägar.

-  Vi hade hoppats på en lagstiftning om vinterdäck på alla fordonets hjul. Men det här är ett första steg. Sedan hoppas vi att polisen tar sig an det här, så att inte lagen blir tandlös, säger Mikael Höög.

Daniel Pettersson, chef för polisens trafikenhet i Luleå, ser inte att det skulle krävas extra resurser för att följa upp lagen.

- Vi gör kontroller av tunga fordon varje dag och kravet på vinterdäck kommer att ingå i vår vanliga kontroll, säger han.

Politisk process
Branschorganisationen Sveriges åkeriföretag har länge drivit frågan om vinterdäck. Men trots att alla parter är eniga har det dragit ut på tiden. Orsaken är att regeringen lyft förslaget till EU-kommissionen, då även förare och åkerier i andra länder berörs.

- Nu kommer utländska fordon att öka säkerheten, vilket är bra. Men det är inte enbart en fråga om däck. Man måste också fokusera på vinterväghållningen för att skapa framkomlighet. Bara de senaste dagarna har vi sett att trafiken stoppas om man inte kan hålla landets vägar fria, säger Mårten Johansson, teknikchef i Sveriges åkeriföretag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!