Malmbanans vänner slår larm om den nya järnvägen

Det är lätt att tro att en kustnära järnväg skulle göra tågentusiasterna i Malmbanans vänner överlyckliga.
Istället har Norrbotniabanans nya sträckning väckt oro.
– Det finns en kritisk passage. Det handlar om en sträcka som vi använder varje sommar, förklarar Jan Långström.

Den ideella föreningen Malmbanans vänner höjer i dag en varningens finger för en kritisk passage i Norrbotniabanans utpekade sträckning in till Luleå. "Vi riskerar att bli avstängda från järnvägsnätet", varnar ordförande Arnold Vonkavaara.

Den ideella föreningen Malmbanans vänner höjer i dag en varningens finger för en kritisk passage i Norrbotniabanans utpekade sträckning in till Luleå. "Vi riskerar att bli avstängda från järnvägsnätet", varnar ordförande Arnold Vonkavaara.

Foto: Mikael Leijon

Luleå2024-10-20 14:00

Nyheten i korthet

  • Malmbanans vänner, en förening som sköter ett järnvägsmuseum i Karlsvik, oroar sig över den nya sträckningen av Norrbotniabanan. De är rädda att de kommer att stängas av från järnvägsnätet.
  • Föreningen arrangerar tågresor längs en nedlagd järnväg till Luleås första järnverk, en populär turistattraktion.
  • Trafikverket har dock försäkrat att de kommer att involvera Malmbanans vänner i processen av att planera den nya järnvägen för att säkerställa att deras verksamhet kan fortsätta.

En av Karlsviks största attraktioner är järnvägsmuseet som lockar tusentals besökare varje år. Föreningen Malmbanans vänner med 300 medlemmar vårdar ett 100-tal museifordon, där den äldsta är ett ellok från 1909.

Den ideella föreningen arrangera tågfärder längs en nedlagd järnväg som en gång i tiden byggdes till Luleås första järnverk. Med hjälp av en rälsbuss från 1958 kan barnfamiljer och turister resa tur och retur till Gammelstad.

– Tyvärr blev det inget i år, men vi hoppas att turerna ska komma i gång nästa sommar. I dag fattas ett tillstånd från Transportstyrelsen, förklarar trafikchef Rolf Nord.

Det finns en rädsla för att Norrbotniabanan kan innebära att Malmbanans vänner stängs av från järnvägsnätet.

I dag kan veterantågen färdas under E4 via en tunnel. Det sker ibland med nöd och näppe. Backen efter den planskilda anslutningen är nämligen så brant att inte alla veterantåg klarar utmaningen att ta sig tillbaka till Karlsvik.

undefined
Den ideella föreningen Malmbanans vänner höjer i dag en varningens finger för en kritisk passage i Norrbotniabanans utpekade sträckning in till Luleå. "Vi riskerar att bli avstängda från järnvägsnätet", varnar ordförande Arnold Vonkavaara.
undefined
Trafikchef Rolf Nord, säkerhetsansvarig Jan Långström och ordförande Arnoild Vonkavaara visar upp den planskilda passagen under E4:an. Bakom trion kommer Norrbotniabanan att passera på väg in till Luleå C.
undefined
Varje sommar sedan 1990-talet har den ideella föreningen Malmbanans vänner arrangerat tågresor för allmänheten mellan Karlsvik och Gammelstad. Nu finns en oro i föreningen att Norrbotniabanan kan bli ett hinder för den verksamheten.

Arnold Vonkavaara är ordförande i Malmbanans vänner. Han arbetade tidigare som regional direktör i Trafikverket.

– Jag var med att ta beslutet att utreda de två alternativ för Norrbotniabanans infart till Luleå. Nu har jag ett annat fokus. Det är viktigt att Malmbanans vänner inte glöms bort utan tillåts vara med i remissarbetet kring den nya järnvägen. Om vi tillåts komma in i ett tidigt skede då har vi möjligheter att se till att vår verksamhet kan fortsätta.

Säkerhetsansvarige Jan Långström och trafikchef Rolf Nord ägnade tisdagskvällen till att grubbla över en tänkbar sträckning förbi Karlsvik. Den nya järnvägen ska byggas i en reserverad korridor mellan E4 och byn Karlsvik.

undefined
Här är Trafikverkets val. Den statliga myndigheten förordar det västra alternativet för Norrbotniabanans infart till Luleå. Det förutsätter en ny bro i Gäddvik över Luleälven. Nu skickas Trafikverkets rapport ut på remiss till kommuner, länsstyrelser, näringsliv och sjöfart.

De understryker att föreningen inte tar ställning i sakfrågan om vilken infart som bäst för Luleå, utan det viktigaste är att järnvägsbygget kommer igång.

– Jag är pessimistisk inställd. Det är tveksamt om jag under min livstid får uppleva den nya järnvägen, menar Jan Långström.

Nu inväntar Trafikverket remissvar från bland annat myndigheter och kommuner innan ett definitivt beslut kan fattas.

Marie Eriksson, chef på projektenheten i region Nord, kan dock ge ett lugnande besked.

– Under arbetet med en ny järnvägsplan behöver vi göra många utredningar samt lyssna till fastighetsägare, myndigheter och andra berörda, men vi kommer att se till att Malmbanans vänner blir delaktiga i processen, utlovar Marie Eriksson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!