Skrotbilar - ett växande miljöproblem

Övergivna skrotbilar blir ett allt större problem. Och det är landets kommuner som får stå för kostnaderna.

Luleå2014-02-15 07:00

Organisationen Håll Sverige Rent har ringt runt till landets samtliga kommuner och frågat om de har problem med skrotbilar. Totalt var det 240 av landets 290 kommuner som svarade. Hälften av dem uppgav att de hade problem.

I Norrbotten svarade bara sju av länets 14 kommuner. Arvidsjaur, Gällivare, Jokkmokk, Piteå och Älvsbyn svarade ja på frågan om de upplevde skrotbilarna som ett problem. Arjeplog och Kiruna däremot såg inte skrotbilar som ett problem.

– Jag lovar att skrotbilar är ett problem för alla kommuner i Norrbotten. Det är långt mellan bilskrotarna och alla andra skogslän har också problem, säger Lars Alm, projektledare för skrotbilar vid Håll Sverige Rent.

Hittade 90 skrotbilar

Förra året hade de en utbildad person som under fyra dagar åkte runt i Boden, Luleå, Kalix och Haparanda och kollade efter skrotbilar.

– Han körde lite ostrukturerat och tittade efter skrotbilar på gårdar, efter skogsvägar och avfartsvägar. I Boden räknade han till 23, i Luleå till 21, i Kalix till 38 och i Haparanda blev det åtta bilar, berättar han.

Kommunens ansvar

I dag blir många gamla bilar stående på gårdar, lämnade på en parkering eller rent av ute i skogen. Bilar som överges blir kommunens ansvar.

Kommunen måste utreda vem som äger bilen. Om de inte får tag på den som lämnat bilen måste kommunen ta hand om den och frakta den till en skrot. Många av dessa bilar står skrivna på så kallade målvakter och då är det svårt för kommunen att få ut sina kostnader.

– I snitt blir kommunens kostnader för varje bil cirka 3.500 kronor, säger Lars Alm.

Gör polisanmälan

Då Håll Sverige Rent ringde runt till kommunerna fick de inte tag i någon ansvarig vid Luleå kommuns miljökontor.

– Men vi hade svarat ja på frågan. Vi får nästan hela tiden in anmälningar om skrotbilar som lämnats ute i skog och mark eller på någon gård, säger Maria Mattsson, miljöinspektör vid Luleå kommun.

Då de får in en anmälan om en skrotbil så åker de ut och tittar och fotograferar. Sedan försöker de ta reda på vem som äger bilen.

– Vi gör alltid en polisanmälan eftersom det handlar om nedskräpning, säger hon.

Om de inte lyckas få ägaren att flytta bilen så kontaktar de kommunens trafikavdelning för att få hjälp att flytta bort bilen.

– Men det är ju egentligen inte skattebetalarna som ska stå för kostnaderna att flytta bilarna, säger Maria Mattsson.

År 2003 nyregistrerades drygt 260.000 bilar och drygt 230.000 skrotade. År 2012 nyregistrerades nästan 280.000 bilar och drygt 185.000 skrotades. År 2003 fanns det cirka 815.000 avställda bilar i Sverige och 2012 nästan 1.150.000, en ökning med 30 procent.

Då man ställer av en bil måste man tömma ut all olja, tömma ut glykolen och dessutom måste den stå på hård en hård jordyta.

Källa: Håll Sverige Rent

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!