Organisationen Håll Sverige Rent har ringt runt till landets samtliga kommuner och frågat om de har problem med skrotbilar. Totalt var det 240 av landets 290 kommuner som svarade. Hälften av dem uppgav att de hade problem.
I Norrbotten svarade bara sju av länets 14 kommuner. Arvidsjaur, Gällivare, Jokkmokk, Piteå och Älvsbyn svarade ja på frågan om de upplevde skrotbilarna som ett problem. Arjeplog och Kiruna däremot såg inte skrotbilar som ett problem.
– Jag lovar att skrotbilar är ett problem för alla kommuner i Norrbotten. Det är långt mellan bilskrotarna och alla andra skogslän har också problem, säger Lars Alm, projektledare för skrotbilar vid Håll Sverige Rent.
Hittade 90 skrotbilar
Förra året hade de en utbildad person som under fyra dagar åkte runt i Boden, Luleå, Kalix och Haparanda och kollade efter skrotbilar.
– Han körde lite ostrukturerat och tittade efter skrotbilar på gårdar, efter skogsvägar och avfartsvägar. I Boden räknade han till 23, i Luleå till 21, i Kalix till 38 och i Haparanda blev det åtta bilar, berättar han.
Kommunens ansvar
I dag blir många gamla bilar stående på gårdar, lämnade på en parkering eller rent av ute i skogen. Bilar som överges blir kommunens ansvar.
Kommunen måste utreda vem som äger bilen. Om de inte får tag på den som lämnat bilen måste kommunen ta hand om den och frakta den till en skrot. Många av dessa bilar står skrivna på så kallade målvakter och då är det svårt för kommunen att få ut sina kostnader.
– I snitt blir kommunens kostnader för varje bil cirka 3.500 kronor, säger Lars Alm.
Gör polisanmälan
Då Håll Sverige Rent ringde runt till kommunerna fick de inte tag i någon ansvarig vid Luleå kommuns miljökontor.
– Men vi hade svarat ja på frågan. Vi får nästan hela tiden in anmälningar om skrotbilar som lämnats ute i skog och mark eller på någon gård, säger Maria Mattsson, miljöinspektör vid Luleå kommun.
Då de får in en anmälan om en skrotbil så åker de ut och tittar och fotograferar. Sedan försöker de ta reda på vem som äger bilen.
– Vi gör alltid en polisanmälan eftersom det handlar om nedskräpning, säger hon.
Om de inte lyckas få ägaren att flytta bilen så kontaktar de kommunens trafikavdelning för att få hjälp att flytta bort bilen.
– Men det är ju egentligen inte skattebetalarna som ska stå för kostnaderna att flytta bilarna, säger Maria Mattsson.