Skrotat alternativ

Bergnäsalternativet för Norrbotniabanans infart i Luleå skrotas.
Det framgår av Banverkets förstudie som nu ligger klar.
Tre järnvägsutredningar startas för sträckan Robertsfors-Piteå.

LULEÅ2006-05-05 06:00
Förstudien Umeå-Luleå går alltså över i en järnvägsutredning. Där görs mer detaljerade studier av de järnvägskorridorer som pekats ut i förstudien.
- Vi kommer att synas ute mer nu med miljöinventeringar och provborrningar för att kunna välja alternativ, säger projektledaren Tomas Gustafsson.
Järnvägsutredningen görs i första hand på tre avsnitt:
nn Robertsfors-Skelleftå-Ostvik
nn Ostvik-Länsgränsen vid Jävrebodarna
nn Länsgränsen-Piteå.
Utredandet tar två år. Totalt kommer ett hundratal personer att bli involverade i arbetet på olika sätt.

Kommunen har sagt nej
- Vi startar med dessa sträckor eftersom det finns ett beslut om byggstart för projektet 2010 i Banverkets framtidsplan där Skelleftå-Piteå är utpekad i första hand, säger Tomas Gustafsson. Vi kan inte göra en järnvägsutredning på hela den 27 mil långa sträckan samtidigt eftersom vi inte har personal till det.
Övriga delsträckor, Umeå-Robertfors och Piteå-Luleå, tas upp till järnvägsutredning hösten 2007.
I förstudien framkommer en intressant del för Luleås del. Den tidigare skissade alternativet till infart mot Luleå via Bergnäset och Södra hamn utgår.
- Kommunen har tydligt sagt nej till det alternativet.

Tre korridorer har blivit en
Gäddviksalternativet finns kvar jämte det västliga och östliga via Kallax flygplats.
Ekonomiska kalkylerna håller från idéstudien 2003 om hänsyn tas till index.
- Det känns stabilt. Vi har tagit mycket erfarenheter från pågående byggprojekt och inte minst från Botniabanan, förklarar Tomas Gustafsson. Mellan tätorterna känner vi oss trygga. De frågetecken som kvarstår gäller passagerna av tätorterna genom att så många olika alternativ är kvar.
På sträckan Piteå-Skellefteå är korridorerna som banan kan byggas i något mer smal än tidigare. Tre tidigare korridorer har blivit en, den östligaste. En annan skillnad är att banan inte längre passerar Jävre, efter samråd med Piteå kommun.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om