Regeringen förslår en ny skrotningspremie som incitament för att fler ska köpa elbil. I korthet går förslaget ut på att 10 000 kronor betalas ut till den som köper eller leasar en elbil och samtidigt skrotar en fossildriven bil. Bilen ska vara minst 15 år gammal.
Det ska inte vara möjligt att få premien för en bil som har stått oanvänd under en längre tid utan det ska handla om en bil som är tänkt att användas men som ägaren väljer att ersätta.
Enligt Transportstyrelsen var det 800 personer som både skrotade bil och köpte eller leasade en elbil under 2023. Syftet med premien är att detta antal ska öka. Enligt förslaget finns 500 miljoner anslaget för 2024 och 2025, vilket räcker till 50 000 utbetalningar.
Sedan klimatbonusen försvann har försäljningen av elbilar till framför allt privatpersoner dalat. Nu är det inte bara den borttagna bonusen som bidrar utan även inflation, höga räntor och billigare fossila bränslen har gjort sitt.
Mats Müller, försäljningschef på Norrlands bil i Luleå, är tveksam till att förslaget ger önskad effekt men är positiv till att något görs.
– Vi är väldigt positiva till alla aktiviteter som förnyar vagnparken och att man på något sätt subventionerar elektrifieringen av bilmarknaden. Det måste finnas incitament för privatpersoner att gå den vägen, säger han.
Han tror dock att beloppet kan vara för litet som morot.
– Det är väldigt få som går från en skrotfärdig bil till att köpa en elbil. Men som sagt det är bra att man skapar incitament.
– Att få bort de äldsta bilarna är väldigt positivt för miljön. Så det är jättebra men frågan är om det ska vara kopplat till att köpa elbil, säger Mats Müller.
Han är mer inne på att ha en skrotningspremie som inte är knuten till att köpa en elbil och hitta ett annat incitament för att få fler att gå över till eldrift.
– Den tidigare miljöbilspremien var väldigt bra för branschen. Den behövdes och kom väldigt rätt i tiden men det var många som var kluvna till att subventionera en så pass dyr produkt och tyckte att det var positivt när den togs bort.
Han menar att svårigheten är att hitta en vettig balans.
– Jag tror att privatpersoner över lag tittar i plånboken. Är det billigare att köra elbil så väljer folk det men är det billigare med diesel eller bensin så är det det man går på, säger han.