Skrot har blivit en miljardaffär

Här börjar återresan för koppar, aluminium och järnskrot som ska bli nya produkter i handeln. En stor affär.

Foto:

Luleå2010-10-07 06:00
Kanske blir det bilar av det som vid tillfället hanteras hos skrotföretaget Kuusakoski på Storheden i Luleå.Koppar från kopparkablar kan hamna i Kina. Aluminium hamnar i smältverk i Finland, för vidare produktion på annat håll. Vid Kurirens besök lossas material från Ferruform som senare ska bli nytt stål hos SSAB. Visst skrot hamnar hos Boliden i Rönnskärsverken.Det mesta som samlats upp kommer från industrin. Det kommer även in privatpersoner och vill sälja.- Det handlar om ungefär tio i veckan. De kan ha med sig allt möjligt, ofta från garagestädningar, men det kan också vara jordbrukare som kommer med harvar och plogar, säger inköparen Åke Brundin.Det händer att brottslingar har vägarna förbi.- Vi är skyldiga att ta reda på var skrotet kommer ifrån och avkräver papper på ursprunget och behöver telefonnummer för att kunna göra kontroller. Kan de inte visa det blir det ingen affär. Vi hanterar inte kontanter, av flera skäl, och det kravet kan nog rensa bort skummisar, säger Åke Brundin.Bra kopparpris
Det finns tre renodlade skrotföretag i Luleå; Stena, Cronimet och Kuusakoski. Kuriren befinner sig alltså hos det sistnämnda företaget, som har finska ägare men som genom historien ägts av familjeföretaget Höglunds och Boliden.I Norrbotten har Kuusakoski anläggningar i Piteå, Gällivare, Luleå och Kiruna. I den senare orten är ett stort aktuellt uppdrag att skrota LKAB:s gamla malmvagnar.Priset på koppar är högt, 40 kronor per kilo i inköpspris, redovisar företaget. På blandat skrot var det som högst 2008, då det handlades för två kronor kilot, mot nuvarande 80 öre kilot.Saknar premien
Företaget tar emot bilar. Till Norrbottens Bildemontering i Storsund, Piteå, och till andra bilskrotar åker dessutom Kuusakoski med en mobil anläggning som plattar ihop bilar till paket, för frakt till Kuusakoskis anläggning i Skelleftehamn, där en kvarn gör processen kort med paketet.- Det var illa att de tog bort skrotpremien på bilar. Bilskrotarna rapporterar att de ser en nedgång av riktigt gamla bilar, de ligger väl i skogen, säger Åke Brundin.I ett stort fack ligger blandskrot inkommet från kommunens lager i Sunderbyn och bestående av cyklar, diskställ, ljuddämpare, plåttak och fälgar.- Blandskrotet ska också till Skelleftehamn för att sorteras upp och gå igenom kvarnen. Det blir knytnävstora bitar. Det som är magnetiskt hamnar för sig, aluminium för sig och rostfritt för sig, beskriver inköparen Peder Risvall.Av en bil återvinns 75 procent, rapporterar företaget.Peder Risvall tror att utvecklingen allmänt går mot en högre grad återvinning. Samtidigt kan utbytet, värdet från en begagnad vara, vässas ytterligare.
Kuusakoski omsätter en miljard kronor i Sverige. Över världen, främst Östersjöregionen, över nio miljarder kronor.I terminalen på Storheden, med sju anställda, hanteras årligen 40.000 ton skrot.I företagets 20-tal anläggningar i Sverige hanteras totalt 350.000 ton.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om