Skräpet välkomnar turisterna

Välkommen till Fuleå. I måndags kom säsongens första kryssningsfartyg till Luleå. Och även om solen välkomnade de tyska passagerarna så gav delar av hamnområdet allt annat än ett inbjudande intryck. Men nu lovar markägaren att det ska fixas till.

INGEN VACKER BILD. Luleåbon Lars-Åke Forsman, 67 år, som är född i Svartöstan är kritisk till hur hamnområdet en liten bit bort från kryssaren ser ut.

INGEN VACKER BILD. Luleåbon Lars-Åke Forsman, 67 år, som är född i Svartöstan är kritisk till hur hamnområdet en liten bit bort från kryssaren ser ut.

Foto: Josefin Wiklund

LULEÅ2008-06-24 06:00
Tidigt på morgonen, klockan 08.00, närmare bestämt, anlände kryssningsfartyget Amadea till den gamla malmkajen vid Svartön. Ombord fanns mestadels tyskar, en sisådär 600.Sett till antalet passagerare är Amadea näst störst av de fem kryssarna som väntas i sommar. Visit Luleå uppger att i snitt genererar varje passagerare 2.000 kronor i intäkter till Luleå och länet, ett fartyg med 500 resenärer ger alltså närmare miljonen.Två av passagerarna är 63-årige Werner Schmidt med jämnåriga hustrun Karen. Till vardags är de bosatta på den tyska ön Sylt i byn Kampen.- Vi har semester. Det här är 11:e dagen på den 17-dagar långa kryssningen, berättar makarna.Herr och fru Schmidt är vana kryssningsresenärer, tidigare har de bland annat kryssat från Toronto i Kanada till Florida. Resan med Amadea har hittills gått bra.- Det gungande lite på Baltiska havet, fast jämfört med Atlantens åtta meters vågor då vi var på väg till provinshuvudstaden Halifax, Kanada, var det ingenting, skrattar Werner Schmidt.I Sverige har de aldrig varit, under dagen i Luleå tänker de ägna sig åt sevärdheter, men några kyrkor ska de inte besöka då de anser sig ha sett tillräckligt många. Okej resa
De tyska paret gillar att åka på kryssning. De förklarar att allt blir så enkelt, till exempel har de hela tiden sitt hotellrum med sig. Livet ombord på Amadea beskriver de som okej.- Amadea är okej. Det är servicen som skiljer sig mot de andra fartygen vi rest med. Men då har kryssningarna också varit dyrare om än fartygen varit mindre, säger Werner Schmidt.Dagen till ära är hamnområdet iordninggjort. Svenska flaggor vajar och en orkester tar emot passagerarna då de anländer, därefter transporteras de med hjälp av bussar till olika aktiviteter och sevärdheter. Men vandrar någon en liten bit bort i hamnområdet förvandlas sköna Luleå plötsligt till Fuleå. Jordmassor ligger i högar, fällda träd ligger kors och tvärs och gräset växer högt. De gamla malmkajerna som numera är avstängda på grund av rasrisk har sett sina bästa dagar. VD för Visit Luleå, Elisabeth Ennefors, uppger att det område som de är berörda av är okej för att vara ett hamnområde. Hon har inte hört några klagomål från varken passagerare eller rederier.- En hamn är alltid en hamn. Men visst det går alltid att fixa till så att det blir bättre, säger hon.Ansvarig för det kritiserade området är LKAB:s VD för fastighetsbolaget Fastighets AB Malmfälten, Lennart Thelin. Till Kuriren säger han att området ska fixas till, han var dit förra veckan för att se till att arbetet kommer igång.- Arbetet som pågått där är miljösanering efter verksamheten som varit. Vi ska även titta på de gamla malmkajerna och städa upp där, säger Lennart Thelin som beräknar att området som sanerats ska ta några veckor att fixa till.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!