Skral utdelning för länets vägar
Norrbotten får en blygsam tilldelning ur regeringens vägpott. 15 miljoner till ett mitträcke på E 4 och 50 miljoner till tjälsäkring av två vägar i inlandet. De stora summorna satsas på vägar i storstadsregionerna.
BYGGS SOMMAREN 2009. Vägverket får 15 miljoner kronor av regeringen för att bygga mitträcke på E4 i Börjelslandet. Bygget genomförs till sommaren 2009. Foto: LINDA WIKSTRÖM
Foto: Linda Wikström
De stora vägpengarna satsas i storstadsregionerna; 850 miljoner i Stockholmsområdet, 1.150 miljoner i Göteborgsområdet och 400 miljoner i Malmöregionen.Vägverket får 400 miljoner kronor under 2009 för tjälsäkring och åtgärder för att öka bärigheten på vägarna i Norrlandslänen, Dalarna, Värmland och Dalsland. Norrbotten och Västerbotten får vardera 50 miljoner kronor ur denna pott. Två projekt i Norrbotten pekas ut av regeringen; väg 523 mellan Julträsk och Hedberg och väg 825 mellan Tjåmotis och Kvikkjokk. 50 miljoner räcker inte för att täcka hela kostnaden för att tjälsäkra väg 523 och väg 825. Sträckan Tjåmotis-Kvikkjokk är kostnadsberäknad till 50 miljoner och Julträsk-Hedberg beräknas kosta nära 30 miljoner kronor, uppger Peder Henriksson på Vägverket region norr. - Både Haparandabanan och tjälsäkringen av vägarna är otroligt viktig för basindustrin, säger Kenneth Hultgren, presssekreterare åt Åsa Torstensson.Han förklarar att regeringen har valt ut startklara projekt som Vägverket anser vara angelägna.Pengar till enskilda vägar
Regeringen anslår 150 miljoner kronor till investeringar i enskilda vägar. Vägverket får också 560 miljoner kronor till övriga vägprojekt, framförallt för att bygga mitträcken på 110-vägar, miljöåtgärder och gång- och cykelvägar. Ur denna pott får Norrbotten 15 miljoner kronor för att bygga mitträcken på E 4 i Börjelslandet. - Det är ju bra, det ska räcka, säger vägdirektör Lena Dahlgren som säger sig vara nöjd över tilldelningen.Beskedet får byaåldermannen i Börjelslandet att jubla:- Vad härligt! Äntligen! Det ser vi positivt på, säger Magnus Burman. Glada politiker
Kommentarerna från politiker i länet är överlag positiva.- Det är väldigt angelägna projekt, framförallt tjälsäkringen. Satsningen på underhåll av vägnätet har varit eftersatt. Det måste bli en rejäl ramhöjning inför framtiden, säger riksdagsledamot Stefan Tornberg (c) på telefon från Washington DC. - Jag är jättenöjd med att Haparandabanan får sitt så att man kan fullfölja elektrifieringen, säger Luleås kommunalråd Karl Petersen (s). Vad säger du om satsningen på vägar i Norrbotten?
- Det är ju inte mycket, men det är bra projekt. Pengarna behövs mer än väl, säger Karl Petersen.Folkpartiets gruppledare Jens Sundström tycker att Norrbotten fått jackpott:- Den gamla socialdemokratiska regeringen bara pratade, men inget hände. Nu kommer satsningen på Haparandabanan som elektrifieras.Några besked om Norrbotniabanan gavs inte av Åsa Torstensson. Det är oppositionspartierna kritiska till. I ett gemensamt uttalande kräver de tre distriktsordförande Kristina Zakrisson (s), Börje Lööw (v) och Annika Eriksson (mp) att regeringen ska lämna ett tydligt och rakt besked att Norrbotniabanan ska fullföljas.
Regeringen satsar 7,6 miljarder kronor extra under 2009 och 2010 på en rad redan beslutade väg- och järnvägsprojekt. Satsningen görs för att projekten ska komma igång tidigare. Den totala kostnaden för att bygga färdigt projekten beräknas till 17 miljarder kronor för vägprojekten och sex-sju miljarder för järnvägsprojekten. De kostnaderna kommer att ingå i infrastrukturpropositionen som presenteras i slutet på månaden.Källa: TT
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!