Sköt inte ut sig själv

Jas-piloten Stefan Kaarle sköt inte ut sig själv. Uppgiften lämnade han till haverikommissionen på fredagen. Men vad det var som utlöste katapultstolen är inte känt.
- Det var inget tekniskt fel på planet, säger Agne Widholm som är utredningschef på Statens haverikommission.

LULEÅ2007-04-21 06:00
Jas-planet var på väg att landa i Vidsel i torsdags när katapultstolen utlöstes och piloten sköts ut ur planet. Då befann sig planet mellan 100 och 200 meter ovanför landningsbanan. Piloten klarade utskjutningen utan att ha fått några skador.
Nu visar det sig att det inte var piloten som utlöste katapultstolen. Men vad det var som gjorde det är än så länge oklart.

Inget tekniskt fel
- Vi utreder frågan mycket brett. Vi undersöker om en fågel kom in i motorn, om planet träffades av en mast och mycket annat. Vi utesluter ingenting, inte ens att piloten av misstag råka komma åt utlösningsmekanismen. Det är så vi arbetar, säger Agne Widholm.
Samtidigt som han säger det konstaterar han att det inte var något tekniskt fel på planet. Ändå var det något som utlöste katapultstolen.
Kan det ha varit fel i det tekniska systemet som gjorde att stolen sköts ut?
- Det kan ha varit så men det är inget som jag kan uttala mig om i dag.
En faktor har Widholm redan kunnat utesluta: piloten hade solen i ryggen när han var på väg att landa och därför kan han inte ha blivit bländad.
Vid kraschlandningen slogs planet i småbitar. Tidigare uppgifter om att planet brann upp stämmer inte. Vid kraschlandningen flög motorn ut ur planet och hamnade långt från nedslagsplatsen. Trots de omfattande skadorna på planet är den så kallade svarta lådan helt intakt.

Svarta lådan intakt
På fredagen skruvades den bort från sin plats på ena vingen. Lådan är viktig för utredarna eftersom den innehåller elektronik som registrerar det som händer i planet. Med hjälp av den kan experter få svar på vad det var som orsakade olyckan.
Analysen görs av specialister i Arboga.
- Jag räknar med att vi ska ha ett preliminärt resultat inom en vecka, säger Agne Widholm.

Sju experter undersöker
Det team som ingår i haverikommissionen består av sju personer. Förutom Agne Widholm finns en flygingenjör som också är pilot, en annan är en erfaren pilot, en är psykolog och specialist när det gäller samverkan mellan människa och teknik. Dessutom ingår en läkare, en expert på räddningssystem och ett biträde till Agne Widholm i utredningsgruppen.
Piloten Stefan Kaarle har inte ställt upp för intervju med media. Däremot uttalar han sig på Försvarsmaktens hemsida.

Traumatiskt
- Det gick så fort. Det traumatiska byttes snabbt i glädje när jag hängde i fallskärm och hade klarat mig, säger Kaarle.
Han säger att torsdagen var en underbar dag för flygning med klarblå himmel och solsken.
- Jag skulle göra ett normalt landningsvarv över banan. Allt gick enligt rutinerna.
Sedan vill han inte säga något mer av hänsyn till utredningen.
- När jag landade var jag förvånad över att allt gick så smärtfritt och att jag mår så bra, säger Stefan Kaarle.
Han landade mellan 300 och 400 meter från det kraschade planet. Röntgenundersökning på Sunderby sjukhus visade att han inte fått någon kotkompression.
Flygkraschen ägde rum i samband med den så kallade Focusövningen som är en stor övning där F 21 samövar med luftvärnsregementet i Halmstad. Under övningen kommer flygplan av modell SK 60 att tillsvidare ersätta Gripen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!