Det är två skoningslösa rapporter som Mannheimer Swartling och KPMG gjort när det gäller Textilservice. En av rapporterna är den ursprungliga granskningsrapporten daterad den 4 december 2008. Den andra gäller operationstextilier och är daterad den 18 februari i år.
Grunden för rapporterna är det avtal som landstinget tecknade med Textilservice i december 2007. I avtalet ingick att företaget skulle börja leverera nya textilier och sköta tvätten från och med den 1 mars 2008.
Knappt hälften beställdes
Rapporterna bygger på material som advokatbyrån fått av Textilservice. Där ingår förteckning av textilier, räkenskaper och inköp.
Bland annat konstateras att företaget lade sin första order den 23 och 24 januari 2008 – mer än en månad efter att man ingick avtal med landstinget.
Granskningen visar också att den beställningen bara gällde 45 procent, knappt hälften, av de artiklar som skulle finnas på plats vid avtalstidens start den 1 mars.
Villkoren inte fullgjorda
Enligt Mannheimer Swartling har Textilservice inte fullgjort villkoren i avtalet. Juristerna konstaterar att bristerna varit så allvarliga att landstinget haft grund för att säga upp avtalet. Samtidigt konstaterar advokatbyrån att landstinget valt en annan väg, att kräva kompensation för att Textilservice inte uppfyller villkoren.
Av granskningen framgår att 60.000 artiklar bedömts som att de inte följer avtalet. Bedömningen är gjord efter det att Textilservice fått lämna synpunkter på granskningen vid två tillfällen.
I rapporten om operationskläder konstateras att ”flertalet artiklar var behäftade med olika fel”. Det handlar om sammanlagt 20 artiklar, bland annat skyddslakan, kuddar, lakan och madrassöverdrag.
Mannheimer Swartling konstaterar också att Textilservice lagt beställningar för successiv leverans efter avtalsstarten. Brister i leveranserna har gjort att landstinget gjort prisavdrag på 9 miljoner kronor för perioden mars till september 2008.
Allvarliga brister
”Efter perioden mars-september 2008 har bristerna och felaktigheterna fortsatt att föreligga. Det har gjort att Textilservice ådragit sig ansvar för ytterligare prisavdrag, en situation som alltjämt föreligger” konstaterar Mannheimer Swartling i sin rapport om operationskläderna som är daterad den 18 februari i år.
Bland annat talas om bristande kvalitet när det gäller operationsblusar och byxor. Enligt advokatbyrån är bristerna extra allvarliga med tanke på landstingets ambition att minska riskerna för infektioner i samband med sjukhusvistelse.
Skoningslös kritik mot Textilservice
Det saknas 20 olika operationstextilier i Textilservices leveranser. Trots det och påpekanden från landstinget har företaget inte gjort några inköp sedan avtalstidens start för ett år sedan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!