Skolsnusket på doft

Hallå där ... Ari Kourvonen, näringspolitisk expert på Almega Sericeentreprenörerna.Kuriren fick ett doftljus via posten som luktar skoltoalett. Till den medföljde instruktioner där användaren bland annat uppmanas att tända ljuset, sluta ögonen och föreställa sig en skoltoalett. När uppdraget är slutfört ombeds användaren att vädra.

SKOLSNUSK. Ett doftljus som luktar skoltoalett luktar inte gott, kan meddelas.

SKOLSNUSK. Ett doftljus som luktar skoltoalett luktar inte gott, kan meddelas.

Foto: Eija Dunder

Luleå2014-02-19 11:58

Vad är syftet?

– Vi vill att elever och lärare får en bättre arbetsmiljö på Sveriges största arbetsplats. Vår granskning visar att det inte satsas tillräckligt mycket på städning i dag. En del kommuner städar själva medan andra lägger ut det på ett städföretag. 96 procent av alla offentliga upphandlingar av städtjänster fokuserar helt på lägsta pris.

Vad tycker du själv om resultatet?

– Man borde värdesätta kvalitén betydligt mer, även frekvenserna. Det är allt fler elever i skolor och förskolor, men lokalerna har inte blivit bättre för det. Är det mer personer som vistas i lokalerna behövs det mer städning.

Vad har ni fått för reaktioner på utskicket?

– Vi har fått ett negativt samtal, en politiker som tyckte det var smaklöst. Annars är det bara positivt, de berömmer och tycker att det är en bra och viktig kampanj. Inga reaktioner från Norrbotten hittills.

Hur många doftljus har ni skickat ut?

– 320 stycken. 260 till kommunstyrelsens ordförande samt oppositionsråd, resten till media.

Var fick ni idén i från?

– Vi tog fram idén tillsammans med vår mediebyrå och kom fram till att det här är det bästa sättet att påverka politiker, det är dem som har nyckeln till förbättring.

Vilka är Almega?

– Vi är en arbetsgivarorganisation som bland annat organiserar städföretagen i Sverige.

Fotnot: Almega granskade 1.225 offentliga upphandlingar av städtjänster genomförda under åren 2009–2011.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om