Skolpolitikerna klubbade avveckling
Förslaget blev till beslut. Med nio röster mot sex bestämde skolpolitikerna att de särskilda lärmiljöerna avvecklas, dock med några få ändringar.
SVÅR FRÅGA. Rektorerna Inez Lampa, Oasen och Kristina Eklund, gymnasiets IV-program, fanns på plats när en avveckling om de särskilda lärmiljöerna klubbades. "Det är viktigt att höra politikernas resonemang kring en svår fråga", säger Inez Lampa.
Foto: Ingela Rasimus
Oavsett ändringarna (se faktaruta) så yrkade Moderaterna med Anders Josefsson att punkten om avveckling avslås.- Jag är kraftig emot det då alla elever i sådana fall inte får den utbildning vi är skyldiga att ge, säger han och syftar på de elever som befaras utebli från undervisningen på grund av att de inte klarar av skolgången i sin vanliga skola.- Vi har aldrig varit emot inkludering, inkludering behöver inte innefatta lokalfrågan, eleverna behöver inte vara i samma klassrum, säger partikamraten Sana Suljanovic.Efterlyser fler
Johan Landström (FP) pekade på att inkludering inte behöver betyda integrering.- Integrering kan lika gärna betyda exkludering, menar han.Risto Pekkala (KD) i sin tur efterlyste ännu fler särskilda lärmiljöer, enligt honom är även gymnasieskolans specialutbildning i matte en.- De eleverna poppade inte upp i nian utan de kunde räkna, läsa och skriva redan innan de började skolan. Skrota punkten om avveckling och kom igen med något som innefattar allihop, säger han.På plats på nämndssammanträdet fanns också två rektorer, Inez Lampa, Oasen och Kristina Eklund, gymnasiets IV-program, båda var de positiva till beslutet i sin helhet.- Det viktiga är att vi drar lärdom av de goda exempel och kompetensen som finns, menar Kristina Eklund. Inez Lampa håller med:- Konsekvenserna av beslutet ger möjlighet att jobba med barnen utifrån varje individ, anser hon.
Beslutet:Skolchefen får i uppdrag att senast 2010-11-30 (nytt datum) presentera en handlingsplan för att:utveckla och förbättra förskolornas och skolornas pedagogiska lärmiljöer för att stödja barn och elever i behov av särskilt stöd.Säkerställa ... barns och elevers rätt till särskilt stöd, rätt till utbildning, att eventuella särskilda undervisningsgrupper kvalitetsgranskas allt eftersom utifrån gällande lagstiftning. tillvägagångssättet vid placering av elever i särskild undervisningsgrupp. att elever som är mottagna i särskolan och integrerade i grundskolan ska följa grundsärskolans kursplaner eller grundskolans planer då så är lämpligt.(Nytt) Inriktningen att successivt avveckla dagens tillrättalagda lärmiljöer med hänsyn tagna till varje barns/elevs behov i dialog mellan rektorer, pedagoger och föräldrar för att säkerställa kvalitén för barnen.Utvärderas januari 2012
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!