Videon är inte längre tillgänglig
Med några förändringar är tjänstemännens förslag till ny skolstruktur i stort detsamma som man ursprungligen lade fram 24 september.
– Det här var ju väntat, säger Liv Shange i samordningsgruppen som försöker rädda de nedläggningshotade skolorna.
Svartöstadsskolan, Vitåskolan och Klöverträskskolan ska enligt förslaget läggas ned redan i år. Där mobiliserar föräldrar och bybor nu åter motståndet.
– Vi kommer att ha möten på respektive skola i kväll och sedan ett stormöte nästa vecka. Vi tänker inte ge upp och alla skolor är ännu med i kampen, även de som inte läggs ned i höst, säger Shange.
Kläppenskolan står sedan på tur (2017) medan övriga fem skolor läggs ned 2021-23.
Det kom även snabba reaktioner från politiskt håll på det förslag som lades fram på torsdagen.
"Det är ett hårt slag för landsbygden. Vi ser också att förslaget saknar konkreta åtgärder för att göra läraryrket attraktivt i Luleå", skriver Thomas Söderström (L) som också finner det märkligt att S i Luleå plockat bort Hertsön från förslaget.
Även Anette Asplund (KD) reagerar: "Om Vitåskolan och Klöverträskskolan läggs ner kommer hela bygder att dö ut, det är inte rättvist mot dem som bor på landsbygden. Förslaget "Framtidens skola" löser inte lärarbristen, det är bättre att kommunen strävar efter att bli en bra arbetsgivare", skriver hon.
Det finns de i den samordningsgrupp som leder kampen mot den nya skolstrukturen som menar att Framtidens skola egentligen är ett sätt att ge fastighetsbolag (läs Hemsö) möjlighet att äga, och kanske även bygga, nya skolor som sedan kommunen hyr in sig i.
– Det är nog den mest oväntade förklaring till Framtidens skola som jag hört. Det är ingen som talat om detta inom kommunen och det är givetvis inget vi överhuvudtaget talat om som ett skäl för att dra igång detta arbete, säger Carina Sammeli (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.
Hon vill dock inte utesluta att de nya skolor som ska byggas i Luleå kan ägas av andra än kommunen.
– Det vet jag inget om, det får vi se, säger Sammeli.