Skolidéer fick pris

Tre skolor i Norrbotten belönades för sin företagsamhet på måndagen. Tillsammans fick de dela på 20.000 kronor i stipendiepengar.

LULEÅ2006-04-25 06:30
För tio år sedan donerade Kempestiftelsen en miljon kronor till stiftelsen Företagsam skola. Avkastningen skulle användas till att stimulera företagsamheten hos elever och lärare på skolor i de tre nordligaste länen. <br>&nbsp;? Det är viktigt att skolorna inte bara lär ut bokkunskaper utan också stimulerar de personliga egenskaperna. Stipendiet ska ses som en uppmuntran eller en belöning, säger Anders Linde, företagare och representant för stiftelsen Företagsam skola. <br>Hos landshövdningen<br>I år gick stipendierna till Furuparkskolan i Luleå, Handelsgymnasiet vid Bokenskolan i Jokkmokk och Välkommaskolan i Malmberget. Stipendieutdelningen ägde rum på landshövdingens residens.<br>Det var eleverna på Handelsgymnasiet på Bokenskolan i Jokkmokk och deras lärare Anita Jonsson som drog det längsta strået. De tilldelades 10.000 kronor för att de visat företagsamhet i sina studier och för att de genom ett projektarbete samarbetat med företag och näringsliv i Jokkmokk. <br>Redan nu vet de vad stipendiepengarna ska användas till. <br>&nbsp;? Antingen ska vi åka på utlands-APU eller så ska vi på en övningsföretagsresa utomlands, säger Charlotte Kvickström, 17, och Alexandra Sjögren, 18. <br>På Välkommaskolans teknikprogram i Malmberget har elever och lärare gemensamt byggt en egen solfångare. På måndagen blev de 5.000 kronor rikare för sina idéer. Inspirationen till projektet kommer från ortens eget solenergiföretag och stipendiepengarna är välkomna. <br>Utrustning eller resa <br>&nbsp;? Det saknas ganska mycket utrustning i projektet så nu kan vi utveckla det, säger Bernard Norberg.<br>&nbsp;? Eller så åker vi på en resa, säger Martin Johansson. <br>För fritidspedagogerna Inger Westerberg och Else-Maj Koski Hedström från Furuparkskolan i Luleå betyder stipendiepengarna på 5.000 kronor att de kan vidareutveckla äventyrspedagogiken för barn i åldern sex till nio år. <br>För att illustrera hur själva pedagogiken kan användas har de utvecklat en äventyrsbana som ska användas utomhus.<br>&nbsp;? Vi lyfter ut pedagogiken ur klassrummet och använder oss av naturen. Idén är att barnen lär sig samarbeta samtidigt som man löser olika klurigheter, säger Else-Maj Koski-Hedström. <br><br> <br>andrea.thur@kuriren.com<br>0920/376 21
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!