Enligt skolchef Maarit Enbuske har kommunen jobbat ett flertal år med att tillgängliggöra lärmiljöer och anpassa undervisningen.
– Det är många elever som mår bäst av tydliga rutiner och tydliga arbetssätt och att veta vad som ska göras härnäst. Strukturen kan även handla om att jobba i ett och samma klassrum under en skoldag och att inte behöva byta lärare lika ofta, samt att alla lärare ger samma information.
I Luleås skola jobbas det sedan ett tag tillbaka med olika typer av hjälpmedel, bland annat bilder som stöd i undervisningen eller extra klockor som meddelar eleverna om lektionsslut. Det kan röra sig om olika former av avskärmning till exempel hörlurar eller hur man placerar bänkar i ett klassrum.
Om det därefter i klassrummet finns ett större behov för vissa av eleverna, ordnar skolan med ett team runt eleven. Teamet består av lärare, elevhälsa och specialpedagoger, utöver kapacitet från socialtjänsten och ungdomspsykiatrin. För många elever räcker dessa stödåtgärder för att kunna ta till sig och klara skolundervisningen, men det gäller inte alla. Det är för dessa elever som resursskola kan bli den form som de tillgodogör sin undervisning genom.
– Det är en möjlighet att ändå kunna ha rätt till en utbildning även om man har stora behov, säger Maarit Enbuske.
Men att dessa individer inte skulle kunna få rätt utbildning i sin klass, i klassrummet, ser inte skolchefen som ett misslyckande.
– Det handlar mer om elevens rätt att få den utbildning man har rätt till. I en resursklass kan eleven ges mer resurser än om individerna är utspridda i olika klasser och då är det svårare att ge ett fullt stöd till eleverna, säger skolchefen i Luleå kommun.
Maarit Enbuske menar att det redan idag finns elever i tillfälliga mindre undervisningsgrupper så kallade studios, där eleverna befinner sig i ett mindre sammanhang. Det är de elever som idag befinner sig i tillfälliga lösningar, som kan ha svårt att återgå till klassrummet, som resursskolorna skulle vara ett alternativ.
– Men exakt hur många elever som skulle omfattas av resursskola, och var eleverna ska få sin undervisning, är frågor som vi får vänta med att svara på tills utredningen är klar, säger hon.