Den genomsnittliga betygspoängen för studenterna i Luleå visar ingen försämring jämfört med tidigare år.
– Eleverna har tagit sitt ansvar och varit imponerande över lag. De ville verkligen fixa sin skola, säger gymnasiechefen i Luleå Eva Lindbäck.
I vanliga fall summeras inte skolresultatet förrän eleverna gått alla de kurser som de ska. Det kan befaras att eleverna i de kommande årskurserna 2 och 3 kan ha en "utbildningsskuld" inför hösten. Det kan vara moment som behöver kompletteras och kunskaper som eleverna inte kunnat tillägna sig fullt ut.
– Då måste vi skapa möjligheter att reparera detta, säger Eva Lindbäck.
Hon konstaterar att det funnits elever som behövt extra stöd, stöd som inte kunnat ges i fjärrundervisning.
– Många ämnen är svårare när man inte har verktyget "träffa eleverna". Vi har under hela Skola hemma-perioden haft en strid ström elever i våra lärstudior.
I gymnasiebyn i Luleå finns flera lärstudior. Dit har elever som behövt extra stöd fått komma. Undervisningen har skett i mindre grupper för att undvika smittspridning.
När eleverna fick gå hem från gymnasiebyn på obestämd tid den 19 mars fick de ta med sig det de behövde för fjärrundervisning.
– Tack och lov hade vi verktygen på plats redan då och tekniken har fungerat, säger Eva Lindbäck.
Skolan har i huvudsak följt schema och lektionstider om än via fjärrundervisning.
– Vi har verkligen försökt att behålla lektionsstrukturen. Vi tror att det är viktigt ur många aspekter.
De praktiska programmen har inte alltid kunna jobba med fjärrundervisning. Det är svårt att lära sig svetsa via distansteknik, exempelvis.
– Jag vet att Hotell- och restaurangprogrammet har kunnat genomföra en del praktiska moment hemma – bakning och matlagning, säger Eva Lindbäck.
– Men det är svårt med svetsning. Eleverna fått komma till skolan i mindre grupper.
Från den 15 juni är gymnasieskolan öppen igen. Då var i och för sig läsåret redan i praktiken slut. Nu planerar skolan hösten.
– Skolan ska vara öppen, men vi ännu en situation med smittspridning som vi måste ta hänsyn till, konstaterar Eva Lindbäck.
– Vi måste vara förberedda på att det händer igen, att skolan stängs och eleverna ska få fjärrundervisning. Under tiden mars till juni har vi fått många värdefulla erfarenheter som vi har nytta av, både när skolan är öppen som vanligt och om fjärrundervisning skulle bli aktuellt igen.