Skolarbete i rätt miljö
Klassrummet i all ära men läser man miljökunskap är det alltid bra att också vara i rätt miljö. Några som flyttar lektionerna ut i naturen är eleverna på naturvetenskapliga programmet i Luleå. I måndags hade de miljökunskap ute på Furufjärden i Persöområdet.
LEKTION. En lektion i naturkunskap runt en skön lägereld. På måndagen hade elever från naturvetenskapliga programets miljökurs i Furufjärden i Persöområdet.
Foto: Håkan Gidlöw
Miljökursen har flera av eleverna valt till för att de är intresserade av just miljöfrågor.- Jo, det är ju aktuellt nu. Och vi pratar miljöfrågor i skolan och flera av oss funderar på att kanske arbeta med det ämnet, förklarar eleverna som hade tur med fint väder under sin heldag på Furufjärden.Jenny Tjernlund som för övrigt brukar vistas i familjens stuga i området har sina planer på att arbeta med miljöfrågor framöver.- Ja, det skulle vara intressant att arbeta med biologi. Kanske som fältbiolog och forska, funderar hon och berättar att hon tycker om att vara ute i naturen.Att dessutom idka skolarbete ute i naturen är en både trevlig och matnyttig kombination.Eleverna som anfördes av sin lärare Jan-Axel Sundin fick företa provtagningar och mätningar på såväl is som vatten i fjärden. - Vi kollar ph-talet, hur surt vattnet är, vi kollar ledningstal, syrgashalt och kollar om det finns plankton och salthalt och temperatur, berättar eleverna och lärare Jan-Axel. Provresultaten går man sedan igenom och analyserar i klassrummet.Travligt umgänge
Att man sedan fick en härlig utflyktsdag och trevligt umgänge runt en sprakande lägereld samt lite abborrmete var inte heller helt fel, tyckte skolgruppen om sin annorlunda miljölektion.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!