Inför 2014 äskade barn- och utbildningsförvaltningen om cirka 40 miljoner kronor från fullmäktige. Pengarna behövs främst för att klara ökade kostnader på grund av att;
d Antalet barn ökar.
d Statens krav om utökad undervisningstid inom matematik för de lägre årskurserna i grundskolan.
d Digitaliseringen inom hela skolan.
Inte ens hälften
Dock beviljades endast 15 miljoner kronor, enligt ekonomichefen Ingrid Lind är pengarna reserverade för det ökade barnantalet.
– Det vi fick täcker den kostnaden ganska precis. Men vi måste följa upp och analysera elevprognosen då vi gjorde den för ett år sedan och det kan ha skett en förändring åt båda hållen, säger hon.
Den utökade undervisningstiden i sin tur kräver mer resurser inom grundskolan, Ingrid Lind uppskattar att det handlar om ett par miljoner kronor.
– Det blir en utmaning för förvaltningen då vi inte har de pengarna utan måste omprioritera. En arbetsgrupp är tillsatt.
Största utmaningen
Digitaliseringen inom skolan är den stora utmaningen. Lena Ekh, administrativ chef berättar att man äskade 20,3 miljoner kronor för en tvåstegsraket 2014-2015. Första etappen år 2014 skulle omfatta årskurs sju-nio i grundskolan och gymnasieskolan. Andra etappen år 2015 skulle omfatta grundskolan upp till årskurs sex.
– Vi håller på att titta på hur vi i vår befintliga budget ska kunna skrapa fram pengar för det, om vi kan lösa det på något annat sätt. Men det är en jättestor utmaning att omprioritera 20 miljoner i vår budget, säger Lena Ekh.
I samband med budgetäskandet 2014 och delårsuppföljningen 2013 begärde skolförvaltningen även utökat för 2015–2016 med sammanlagt 80 miljoner kronor per år. Men då tilldelningen endast blev 15 miljoner kronor per år saknas pengar.
– Förvaltningen arbetar med åtgärdsplaner för att presentera effektiviseringsåtgärder motsvarande 30 miljoner kronor till att börja med. Det kan handla om förslag på omprioriteringar och förslag på vad förvaltningen kan upphöra med. Förvaltningen avser också att fortsätta äska pengar för fler elever och påtala statens utökade krav, men även den ökade täckningsgraden.