Nyligen har Bergskolan utrustat eleverna på högstadiet med varsin bärbar dator (se artikel intill). Sana Suljanovic, rektor på Hertsöskolan, säger att frånsett de elever som behöver datorn som hjälpmedel, så har inte skolans elever tillgång till en egen bärbar dator eller läs/surfplatta.
- Det är för dyrt helt enkelt, men vi vill införa det så fort vi kan. Då vi har en många elever som är i behov av särskilt stöd så går en stor del av budgeten åt till att möta de behoven. Man ska egentligen inte behöva prioritera, anser hon.
Framtida problem
Att det kan bli skillnader i kunskaperna hos eleverna beroende på tillgången till digitala hjälpmedel är något Sana Suljanovic befarar kommer i framtiden. Det tillkommer allt fler hjälpmedel utvecklade för undervisningen, men de flesta högstadieskolor har inte pengar att satsa.
- Alla utvärderingar visar på positiva effekter och jag tycker man ska satsa på alla elever, annars tenderar det mer och mer att bli A- och B-lag. Vi har tyvärr delvis förlorat elever på grund av det här, det ska inte vara en konkurrensfördel men tyvärr så är det så. Varje år väljer elever andra skolor på grund av bättre hjälpmedel.
Sana Suljanovic påpekar att det inte bara handlar om den tekniska utvecklingen utan att även boendesegregationen börjar visa på allt större effekter. Eleverna börjar mer aktivt att välja skola.
- Elever som är mer engagerade i skolan och har föräldrar som också är det väljer bort närmaste skola för en skola där de tror att det går fler studiemotiverade elever. Det blir en självuppfyllande profetia. Jag tror att vi bara sett början i Luleå, det kommer att bli betydligt större.
Barn- och utbildningsnämndens ordförande, Ingrid Norberg, är medveten om att det inte är lika på alla skolor. Hon säger att målet är att en till en ska införas på högstadiet och gymnasiet.
- Vi har inte råd att investera i alla samtidigt utan får göra det stegvis.
Fördelningen ses över
När Kuriren redogör för omständigheterna mellan de båda skolorna blir svaret detsamma med tillägget att kommunen just nu ser över resursfördelningsmodellen för skolorna.
- Återigen, vi har inte ekonomi att alla får på en gång.
Vidare säger hon att Luleå kommun försöker att inte få segregerade områden, men att det handlar om var allmännyttan finns.
Bergskolans rektor i sin tur har gjort sig oanträffbar.