Totalt i hela landet fanns drygt 91.000 fyrhjulingar i form av terränghjulingar eller fyrhjuliga motorcyklar i trafik vid årsskiftet 2012–2013. Av dessa var 80 procent terränghjulingar. 2012 såldes för första gången fler fyrhjulingar än tvåhjuliga motorcyklar.
I den gemensamma strategin, där Trafikverket är en av aktörerna har djupstudier gjorts på 42 dödsolyckor, följande konstaterades:
– Mer än sex av tio förarare i dödsolyckor med fyrhjuling var alkoholpåverkade.
– Medelvärdet för alkoholhalten bland de alkoholpåverkade var cirka 2,0 promille.
– Huvudskador står för mer än hälften av de dödliga skadorna.
– Sju av tio omkom i en olycka där fyrhjulingen välte.
– Minst en av tre omkomna har fått fordonet över sig någon gång under olycksförloppet.
– Minst en av fem omkomna återfanns under fordonet.
Krav på skyddshjälm
Under 2013 har Transportstyrelsen föreslagit regeringen att krav på skyddshjälm bör gälla för förare och passagerare vid färd på terränghjuling, ännu finns inget beslut.
I strategin lyfter aktörerna också fram vikten av annan form av skyddsutrustning så som klädsel och skor, men även skyddssystem som alkolås, stegringsförhindrande elektronik, antisladdsystem, fysiskt vältskydd samt vältvarnare anses minska dödsolyckor och olyckor med svårare skador.
Olika typer av fyrhjulingar har olika typer av förarutbildningar, under 2014 ska Transportstyrelsen också se över föreskrifterna och utreda i vilken utsträckning innehållet i dagens förarutbildning behöver utvecklas.