- Jag tycker det börjar gå ganska smidigt. I början hade man med sig en massa saxar och flaskor som man inte fick ha med sig, säger Lena Sundvall från Luleå.
Hon berättar att hon blev kroppsvisiterad på Arlanda när hon passerade genom säkerhetskontrollen på väg hem till Luleå.
- Jag vet inte varför de stoppade mig i dag och kände på mig, säger Lena Sundvall.
Känner du dig säkrare tack vare säkerhetskontrollerna?
- Det har jag inte tänkt på. Jag tror aldrig att det ska hända mig något när jag flyger, säger Lena Sundvall.
Thomas Säthergren är relativt ny på tjänsten som säkerhetschef på Luleå flygplats, han började i februari. Dessförinnan arbetade han på F21. Han konstaterar att det har skett stora förändringar när det gäller säkerhetskontrollen på flygplatsen sedan 2001.
- För tio år sedan var det en ganska spontan säkerhetskontroll av de som reste här från Luleå, ungefär 25 procent kollades och det skedde vid gaten, säger Thomas Säthergren.
- Nu ska alla människor kontrolleras, oavsett om de jobbar här, är resenärer eller hantverkare som ska in på området, fortsätter han.
Allt handbagage kontrolleras i säkerhetskontrollen och allt incheckat bagage kontrolleras, vanligtvis genom att det röntgas.
Flytande sprängämnen
I augusti 2006 avslöjades att en grupp terrorister i Storbritannien planerade att ta med sig flytande sprängämnen ombord på flygplan till USA och Kanada. Det ledde till EU-regler som innebär begränsningar för hur mycket vätskor, geléer och krämer man får ta med sig i handbagaget. Ytterkläder och datorer måste röntgas.
I april 2010 skärptes reglerna ytterligare, sedan dess gäller att passagerare måste visa upp giltigt boardingkort för att komma in på området innanför säkerhetskontrollen. Anställda på flygplatsen måste identifiera sig med en särskild bricka.
- Vi har inget förhandlingsutrymme när det gäller reglerna, de måste följas, konstaterar Thomas Säthergren.
Tredubblad personalstyrka
Transportstyrelsen gör både anmälda och oanmälda kontroller på flygplatsen för att kontrollera att regelverket efterlevs. Behovet av personal har ökat till följd av att säkerhetskontrollerna har utökats.
- En generell bedömning är att vi har tre gånger så mycket personal som för tio år sedan, säger Thomas Säthergren.
Tycker passagerarna att det är jobbigt att köa till säkerhetskontrollen?
- Vi får väldigt litet klagomål. Folk kan ha synpunkter men man har full förståelse för säkerhetskontrollen, man vet att det måste göras, säger Thomas Säthergren.