Skärgårdsriddarna som fixar det mesta

Utan servicebåten Labyrint och dess besättning skulle sommaren i Luleå skärgård inte vara densamma. Gänget på båten fixar det mesta, hjälper till med både det ena och det andra och fraktar dessutom bort både sopor och latrin. 
- Det är mycket folk i Luleå skärgård på somrarna. På senare år har det ökat med flera hundra procent, säger Yngve Edström, skeppare på Labyrint.

LULEÅ2007-08-11 06:00
Luleå skärgård genomgår en fantastisk förvandling när sommarsäsongen inleds. Från att vintertid endast kunna visa upp några tiotal fastboende och lite skoterburna sommarstugeägare under vårvintern fylls stugor, hamnar och farleder med människor i tiotusental och båtar i tusental. <BR>Servicebåten Labyrint är antagligen en av de klokaste investeringarna som fritidsförvaltningen i Luleå någonsin gjort. Båten tar sig in överallt på grund av sin konstruktion. Det spelar ingen roll om det är riktigt grunt, det går bra i alla fall. Labyrint är helt enkelt navet i all kommunal verksamhet i skärgården. <BR>- Vi kan lasta ombord riktigt tunga grejor, till exempel en minigrävare, berättar skepparen Yngve Edström, arbetsledare på fritidsförvaltningens skärgårdsavdelning. <BR>Labyrint har på de tio år den används i skärgården gjort sig oumbärlig för turister, fastboende, sommarstugeägare, näringsidkare och alla andra på land och till sjöss. Egentligen är det bara två fast anställda personer som sköter servicen i skärgården året runt men på somrarna får de hjälp av ett par säsongsanställda. <BR>- Det är bra att vara fler när vi ska bära omkring på tunga föremål, till exempel när vi plockar prickar, säger Edström. <BR>Jobbet är tidvis tungt och smutsigt men ändå mycket populärt - för vem skulle inte vilja tillbringa sommaren ombord på ett fartyg som har en av världens vackraste skärgårdar som arbetsfält? <BR>- Det spelar ingen roll vilket väder det är, inne i hytten är det alltid skönt, säger Erik Wallin som stortrivs och det förstår man när han berättar att han sommarjobbar ombord på Labyrint för femte sommaren på raken. <BR><BR><SPAN class=mr><STRONG>Sopturer <BR></STRONG></SPAN>Undertecknad och fotografen Mats Bengtsson får lov att tillbringa en dag tillsammans med Labyrint och dess besättning. Just den dagen ska de bland annat samla in sopor och latrin från kommunens bryggor, bastu- och uthyrningsstugor, gästhamnar, grillplatser och övriga anläggningar i skärgården. Under en sommarsäsong blir det en hel del skräp i skärgården. <BR>- Vi kör i land 200 kubikmeter sopor under en normalsommar, berättar Edström. <BR>Under högsäsong blir det ett par sopturer per vecka, i alla fall till de öar där många människor rör sig. Under lågsäsong kan det räcka med en tur varannan vecka. <BR><BR><SPAN class=mr><STRONG>Inget schema <BR></STRONG></SPAN>Även om dagens huvudarbetsuppgift är sophämtning så hinner Yngve Edström, Erik Wallin och Bo Lundberg med en hel del annat när de lägger till. <BR>- Vi har inget fast schema för veckan. Vi har provat men det sprack efter två timmar, säger Edström. <BR>Den ena dagen är med andra ord inte den andra lik ombord på Labyrint. Arbetsuppgifterna växlar och hela tiden dyker det upp oväntade önskemål eller förfrågningar. <BR>Den dag Kuriren gästade fartyget fanns bland annat gasflaskor, vattendunkar och en reservdel till en brunnspump ombord. I utrymmena på båten finns massor av verktyg, utrustning och tillbehör. Tanken är att besättningen ska kunna lösa de flesta problem och situationer som dyker upp. <BR>- Vi har grejer med oss så att vi kan svetsa, gjuta, snickra och en hel del annat, säger Edström. <BR>Labyrint har också ett elverk som ger 220 volt ombord och dessutom finns ett portabelt elverk som går att ta med sig in på land. <BR>Första stopp på resan genom skärgården är Altappen med bryggor, grillplats och strövstigar. <BR><BR><SPAN class=mr><STRONG>Behöver bytas <BR></STRONG></SPAN>Därefter styr vi kosan mot Degerö-Börstskär i den norra delen av skärgården. Resan tar en bra stund. Labyrints motorer har sett sina bästa dagar. <BR>- Det var meningen att motorerna skulle bytas ut förra året men pengarna räckte inte. Den fungerar bra som arbetsbåt men vi skulle behöva lite mera kraft för att kunna ta oss fram fortare och därmed hinna göra mer och det skulle också vara önskvärt med miljömotorer, säger Edström. <BR>I en mycket vacker vik på Degerö-Börstskärs västra sida har kommunen en gästbrygga, grillplatser och en raststuga med kamin. Platsen används flitigt både på sommaren och vintern. <BR>Därefter går resan visare mot Hindersön. Efter ett kortare stopp i Ostisundet lägger vi till vid bryggan nedanför Jopikgården. Arrendatorn Lotta Sundling berättar att hon inte skulle klara sig utan Labyrint och dess besättning. <BR>- De är min räddning. De fraktar råvaror åt oss och när någonting går sönder fixar de det, säger hon. <BR>Fantastiska pärlor som Brändöskär, Småskär, Kluntarna, Junkön och Klubbviken får också besök under dagen och sedan vänder vi fören mot Strömören. <BR><BR><SPAN class=mr><STRONG>100 kubik ved <BR></STRONG></SPAN>Under vintern använder de anställda på fritidsförvaltningens lilla skärgårdsavdelning skoter och bandvagn för att klara sitt jobb men på sommaren är det arbetsbåten Labyrint som får dra det tunga lasset. <BR>En av arbetsuppgifterna som avdelningen har är att underhålla och förbättra kommunens skärgårdsanläggningar. Bara uppdraget att se till att det finns ved vid alla bastuanläggningar och stugor är en drygt och omfattande arbetsuppgift. <BR>- Ungefär 100 kubikmeter ved går åt på en säsong, säger Edström.
FAKTA/LABYRINT
Ålder: 11 år.
Byggd: I Finland 1996.
Väger: 11 ton.
Motorer: Två på vardera 370 hästar.
Framdrivning: Vattenjet.
Djupgående: 50 cm.
Skrov: Katamaran.
Längd: 14,5 meter.
Bredd: 4,5 meter.
Lastar: 2 ton.
Marschfart: 17-19 knop.
Maxfart: 25 knop.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!