Ska ta fram bättre spårväxlar

Bättre spårväxlar ska leda till färre tågförseningar. Det är målet med ett utvecklingsprojekt som Trafikverket satsar på. Projektet leds av Luleå tekniska universitet.

BÄTTRE SPÅRVÄXLAR. Bättre spårväxlar som kräver mindre underhåll. Det är målet med det projekt som professor Jan Lundberg ska leda.

BÄTTRE SPÅRVÄXLAR. Bättre spårväxlar som kräver mindre underhåll. Det är målet med det projekt som professor Jan Lundberg ska leda.

Foto: Håkan Gidlöw

Luleå2011-05-05 06:00

Spårväxlar utsätts för så stora krafter att det ofta uppstår fel på dem. Det i sin tur kräver reparationer som i sin tur leder till förseningar i tågtrafiken.

Det här vill Trafikverket ändra på. Därför satsar man tio miljoner kronor i ett utvecklingsprojekt. Målet är att få fram spårväxlar som ska klara av stora påfrestningar från tunga vagnar, förändringar i marken och snö och kyla. Det ska leda till att tågen håller tidtabellen bättre än vad som är fallet i dag.

Mäta krafter
Professor Jan Lundberg vid Luleå tekniska universitet är den som ska leda projektet. Han säger att man i ett första steg ska mäta de krafter som en spårväxel utsätts för.

- En järnvägsvagn har ett axeltryck på mellan 20 och 30 ton, det orsakar stora påfrestningar på växlarna, speciellt när tåget svänger i växeln. Det beror på att tyngdkraften vill pressa tåget att åka rakt fram.

Starkare material
Lundberg säger att man ska arbeta brett för att få fram mer funktionella växlar. I arbetet ingår att få fram växlar som kräver mindre underhåll. En tanke är att undersöka om växlarna ska utrustas med ett starkare material än vad som är fallet i dag. Dessutom ska man undersöka hur underlaget kan förstärkas. På det sättet ska man undvika sättningar som gör att växlarna sjunker ned.

En annan idé är att sätta balkar på syllarna på växlarnas utsida. Tanken är att det ska stoppa syllarna från att röra sig när långa och tunga tåg passerar.

Moduler
Det finns också planer på att ta fram moduler av spårväxlar. När en spårväxel går sönder byts den ut mot en ny. Den trasiga växeln skickas vidare till en verkstad.

- Ett sådant här spårväxelbyte skulle minska tågförseningar högst väsentligt jämfört med det system som finns i dag och där man reparerar på plats, säger Jan Lundberg.

Utvecklingsprojektet leds av Lundberg som ska ha en doktorand. Dessutom ska det finnas en doktorand vid Chalmers tekniska högskola som också ingår i projektet. Dessutom ingår personal från Trafikverket och två tillverkare av spårväxlar, ett av dem är ett svenskt företag.

Projektet ska pågå i fem år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!