Ska minimera riskerna vid vägarbete

Vägarbete ? ibland med livet som insats.
Hastighetsbegränsning via skyltar i alla ära, men annat hjälper bättre mot bilisternas framfart.
? När det är trångt tar man ner farten, säger Fredrik Johansson, arbetsledare för ombyggnaden av väg 97 Gammelstad?Sunderbyn.

LULEÅ2005-10-03 06:30
Enligt undersökningar som gjorts känner åtta av tio som har vägen som arbetsplats oro i jobbet.<br>De skador och dödsfall som uppstår har ofta sin grund i att bilister inte visat hänsyn och hållit för hög hastighet i samband med passerandet av arbetsställen på vägen.<br>Några allvarliga olyckor har inte inträffat på vägbygget Gammelstad?Sunderbyn. Men en hel del synpunkter kan redovisas. Bland annat att det brister i respekten för hastighetsskyltarna. Som vanligt.<br>&nbsp;? Man anpassar sig efter rådande förhållanden, inte vad som står på skyltarna, menar Fredrik Johansson.<br>Ett koncept är därför att försöka skapa trängre passager. Då sjunker farten.<br>&nbsp;? Är det brett, fint väglag och bra väder har man en tendens att höja farten. Blir det trångt tar man ner hastigheten. Och är det aktivitet på vägen gör man detsamma. Vi märker att vid passerandet av våra fordon hålls farten ner, men just före och mellan arbetsområdena körs det väldigt fort.<br>Förändringar är ett annat knep.<br>&nbsp;? Om trafiken går på en sida av vägen ena dagen och andra sidan nästa dag håller bilisterna ner hastigheten. Men är det samma förhållanden flera dagar i rad börjar folk köra fort igen, konstaterar David Lindblad, arbetsledarkollega.<br>Fick hjälp av polisen<br>När farten vid ett tillfälle under byggtiden höjdes markant ringde arbetsledningen efter polisen.<br>&nbsp;? De var här en stund, inte med fartkontroll, utan övervakade samt åkte fram och tillbaka efter arbetssträckan. Det fungerade kanonbra och vi tycker att det var väldigt fint att de ställde upp. Skillnaden var markant och uppskattades av killarna, säger Fredrik Johansson.<br>Vägverkets tidning På Väg redovisar nya grepp på området.<br>n Aktiva farthinder. En varningstavla tänds om hastigheten är för hög. I det fall bilisten inte saktar in trots varningen pressas olja in i en sju centimeter hög gummislang över vägen som därmed skapar ett rejält gupp. Hindret ligger som en platt duk när det inte är aktiverat.<br>n Ett slags brädor av gummi. Dessa är ett par centimeter höga och läggs ut med olika mellanrum på vägen vid arbetsplatsen.<br>n En mobil hastighetskamera testas i Vägverkets projekt för att öka säkerheten vid vägbyggen.<br>n Tydligare information vid vägarbeten där trafiksignaler används. I dag syns inte hur lång väntetiden är, men ett slags nedräkningsfunktion kan sättas in för att ge trafikanterna exakta besked. Stressen minskar och motorn kan stängas av när bilisten ser att väntetiden är lång.<br>Rädda om sina bilar<br>Särskilt utsatta på vägen är sådan personal som sysslar med att reparera mitträcken och tvingas stå i enkelfilen. Här kan flaggvakt i kombination med väglots som åker före bilkön vara en bra metod.<br>Vägverket satsar centralt fyra miljoner kronor på projektet med säkrare arbetsplatser. Detta inleddes 2004 och pågår hela innevarande år.<br>&nbsp;? Visst kan det fungera, säger Fredrik Johansson om exemplen. Farthinder visar än en gång det klassiska att trafikanterna är rädda om sina bilar och sänker farten.<br>Skanska har provat en annan sak. Skyltvagnarna har blåvita piltavlor som visar hur man ska köra. Alla trafikanter förstår hur de ska ratta vid passagen.<br>&nbsp;? Vi har tagit bort pilen ibland och bara visat med markeringsskärmarna (de röda plastgrejor som kan placeras ut på vägen, Kurirens anm.) hur man ska köra. Då blir bilisterna litet osäkra och tar ner farten.<br>Vid en del tillfällen kan inte metoden användas eftersom det är helt nödvändigt att visa exakt hur trafikanterna ska färdas förbi arbetsplatsen.<br>När Kuriren besökte väg 97 jobbade Markus Eklund och Johan Bäckström med mitträcket.<br>&nbsp;? Det går fint eftersom det är bra avskärmat. Vi flyttar med avskärmningarna allteftersom.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om