Ska locka konferenser
Nu ska Luleåregionen marknadsföras för större möten, konferenser och kongresser i såväl Sverige som internationellt. Stora konsertsalen i snart färdigbyggda Kulturens hus med möjlighet till upp till 1.050 sittande gäster klarar kraven.- Ett fantastiskt hus, säger Martin Theorin, som är en av de två nyanställda projektledarna.
Luleå convention bureau har skapats med Luleå kommun, Längmanska företagarfonden, Luleå tekniska universitet samt besöksnäringen som finansiärer
Martin Theorin, 43, kommer att sitta i Stockholm för att ha närhet till större företag och organisationer. Han kommer närmast från en tjänst som kontorschef för ett konferensföretag i Stockholm. I 19 år har han jobbat i turist- och konferensbranschen.
- Jag vill verkligen ge beröm åt kommunen som har lyckats samla sig kring ett så här stort projekt, förklarade Martin Theorin vid en presskonferens i Kulturens hus på tisdagen.
Där deltog även den andra projektledaren, Tina Nilsson, 32, som är född och uppvuxen i Sjulsmark. Senast har hon arbetat som projektledare för ett projekt om naturbaserad turism åt fritidsförvaltningen i Luleå. Hon har läst internationell ekonomi med inriktning mot marknadsföring vid Luleå tekniska universitet samt nationalekonomi och ledarskap vid Michigan state university i USA.
- En man och en kvinna, en från Stockholm och en från Norrbotten, perfekt, tyckte Elisabeth Ennefors, VD för Visit Luleå, vid presentationen.
I marknadsföringen kommer att ingå att Kulturens hus ligger inom gångavstånd till 1.700 hotellbäddar med restid till Kallax flygplats på tio minuter, möjlighet till aktiviteter både sommar och vinter.
Unikt torde vara en golfrunda med ett utslag klockan 23.59, påpekade Martin Theorin.
Målsättning
I möjligheterna för arrangemang finns både svenska som internationella möten, till exempel forskarkongresser, företagens branschmöten, olika organisationers konferenser och årsmöten.
Arbetet är långsiktigt eftersom planeringen sker flera år i förväg, särskilt vid internationella kongresser.
Här är målsättningen för Luleå convention bureau:
2007 10 möten
2008 20 möten, varav fem internationella
2009 25 möten, varav åtta internationella
2010 30 möten, varav nio internationella
2011-2015 35 möten, varav tio internationella, årligen
Varje konferensdeltagare beräknas inbringa 3.300 kronor per dag genom mat, boende, utflykter och shopping. Det skulle innebära att Luleåföretagen 2010 ökar sin omsättning med 50 miljoner kronor. Det är beräknat på att 30 möten har i snitt 250 deltagare som stannar i två dygn.
Arbetet är långsiktigt eftersom planeringen sker flera år i förväg, särskilt vid internationella kongresser.
Här är målsättningen för Luleå convention bureau:
2007 10 möten
2008 20 möten, varav fem internationella
2009 25 möten, varav åtta internationella
2010 30 möten, varav nio internationella
2011-2015 35 möten, varav tio internationella, årligen
Varje konferensdeltagare beräknas inbringa 3.300 kronor per dag genom mat, boende, utflykter och shopping. Det skulle innebära att Luleåföretagen 2010 ökar sin omsättning med 50 miljoner kronor. Det är beräknat på att 30 möten har i snitt 250 deltagare som stannar i två dygn.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!