Ska banan gå längs med E 4?
Nu startar järnvägsutredningen för Norrbotniabanans delsträcka norr om Piteå upp till Södra Gäddvik söder om Luleå. Utredningen beräknas vara klar i december nästa år.
E 4 eller längre in i landet. Och var ska stationslägen för regionaltåg finnas?- Utmed delsträckan passeras några tätorter som kan vara aktuella för stationsstopp. För utredningen kommer det vara intressant att värdera den regionala utvecklingen med ett stationsläge mot andra principfrågor, säger Banverkets utredningsledare Jöran Gärtner.För Norrbotniabanans sträcka mellan Piteå och Luleå gjordes 2006 en förstudie, som är det första skedet i planeringen. I förstudien identifierades två huvudalternativ, en östlig dragning längs med E 4 och en längre västerut. Mellan dem finns kombinationsalternativ.Inlösen
Den östliga dragningen är kortare och ger möjlighet till stationer för regionaltåg i flera samhällen, men den passerar nära ett Natura 2000-område vid Möröfjärden. Den passerar också flera byar där villor kan stå i vägen och måste lösas in för att järnvägen ska kunna dras där.Längre blir dyrare
Byar som det handlar om är exempelvis Norrfjärden, Rosvik, Alvik, Måttsund och Ersnäs. En västlig dragning blir längre och ger inga stationslägen mellan Piteå och Luleå. En längre järnväg kan bli dyrare och ger längre restid. Utredningen kommer att omfatta samråd med sakägare och utmynna i ett förslag till dragning. Allt detta är tänkt att vara klart i december nästa år.
Norrbotniabanan är en planerad 27 mil lång ny kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå. Syftet är att öka kapaciteten för godstransporter och möjliggöra persontågstrafik efter Norrlandskusten. Hela Norrbotniabanan beräknas kosta mellan 20 och 26 miljarder kronor.Källa: Banverket
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!