Sjubarnsmamman är redo att bunkra upp

Sjubarnsmamman Marleene Otmalm i Luleå bunkrar upp med mat inför en storhelg med besök av barn och barnbarn.
- Ägg och sill är ett måste, säger hon.

PÃSKHANDEL HANDEL HANDLARE 7-barns mamma

PÃSKHANDEL HANDEL HANDLARE 7-barns mamma

Foto: Petra Isaksson

Luleå2013-03-28 06:00

Skärtorsdagen är årets enskilt största köpdag inom dagligvaruhandeln och i år kan det bli rekord för många butiker.

Phlip, 13, och Izabelle, 11, de yngsta av de fyra barnen som fortfarande bor hemma, har fått följa med mamma Marleene Otmalm till affären för att starta påskinköpen redan på onsdagen.

Alla barn, utom Mattias som jobbar som brandman i Sundsvall, firar påsken hemma hos mamma i år. Planen är att åka till en stuga i Kängsön, pimpla, köra skoter, grilla och umgås.

- Jag älskar påsken och andra högtider, för det är då man har möjlighet att samlas allihop, säger Marleene Otmalm.

20 procent mer
Philip letar sig snabbt fram till pallarna med påskmust. Izabelle plockar ihop en rejäl laddning med lösviktsgodis, medan Marleene Otmalm ser till att de får med sig traditionell påskmat som gravlax, sill och ägg, men också en kyckling att grilla.

Vid mejerihyllorna hjälps de åt att lasta i åtta 1,5-liters mjölkpaket i kundvagnen.

- Normalt dricker vi 40 liter mjölk i veckan. Men så idrottar barnen mycket.

Under påskveckan handlar vi i snitt 20 procent mer mat än under en vanlig vecka enligt HUI Research, ett forsknings- och konsultföretag som bland annat arbetar med att ta fram fakta och analyser inom handel och turism. Att lönen i år kommit samma vecka som påsken gör förhållandena extra gynnsamma för dagligvaruhandeln.

Egentligen är julen en ännu större mathelg, men då är handeln mer utspridd än under påsken.

Nya försäljningsrekord
Det gör skärtorsdagen till den dag under året då kommersen är som allra störst inom dagligvaruhandeln. 23 procent av påskens matinköp sker just på skärtorsdagen.

Många matvaruaffärer kan komma att sätta nya försäljningsrekord.

- I kristider drabbas dagligvaruhandeln inte på samma sätt som till exempel elektronikhandeln, järn och bygg eller klädaffärer. Vi kanske inte köper någon ny tv eller soffa till vardagsrummet, men lyxar oss gärna med en lite finare olivolja eller en fläskfilé, säger Lena Larsson, vd vid HUI Research,

Också ett besök på kafé eller restaurang är det många som unnar sig.

Namn: Marleene Otmalm

Ålder: 51

Bor: Luleå

Gör: Gymnasielärare i hotell och restaurang, jobbar extra i baren åt Luleå hockey

Familj: Särbon Lars, barnen Malin, 34, Mattias, 26, Mikael, 25, Gustav, 17, Calle, 16, Philip, 13, Izabelle, 11 och barnbarnet Amanda, 12.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om