Sjöstaden Luleås utmärkande drag
Inte särskilt glamorös, feminin eller överklassaktig. Mera en sportig, friluftsaktig sjöbuse till stad. Så ser Luleås varumärke ut bland invånarna.
LULEÅS STARKA SIDOR. Sjöstaden är en av Luleås starkaste sidor berättade Tim Foster, som lett en attitydundersökning bland Luleåborna. I bakgrunden lyssnar kommunens utvecklingschef Anna Degerman och kommunchefen Anne Karlenius.
Foto: Anders Alm
Tre ord utgör de begrepp som Luleå starkast förknippas med bland sina invånare; sjöstad, friluftsaktig och sportig. Luleåborna uppfattar också staden som teknisk, familjeorienterad, sund, vänlig och pålitlig för att nämna några fler starka adjektiv.Tim Foster konstaterade att invånarna tycker att Luleå har blivit en charmigare och snyggare stad, jämfört med för tio år sedan. Han förklarade det med Kulturens hus, den belysta rondellen med fontänen och upprustningen av Norra och Södra hamn.Varken trendig eller cool
Luleå uppfattas däremot inte alls som särskilt trendig, ung, spännande, unik, originell eller cool och häftig. Allra lägst överensstämmelse väckte begrepp som överklass, feminin och glamorös.Luleåborna har också fått svara på hur de tänker sig framtiden; om de tänker bo kvar, om de rekommenderar andra att bosätta sig i Luleå och om de rekommenderar Luleå som besöksmål.När Tim Foster lade fram matrisen som visar hur unga vuxna ställer sig till att bo kvar i Luleå gick ett förfärat sus genom församlingen. Anledningen var att andelen unga vuxna (18-29 år) som tänker sig en framtid i Luleå var så låg, jämfört med de äldre åldersgrupperna. - De vill ut och se världen, sade Tim Foster.Mer hamn till hamn
Tim Foster gav rådet till kommunen att ta in fokusgrupper som får svara på vad som är viktigast att satsa på. Det gäller exempelvis vad som behöver göras för att Luleå ska bli mer spännande, unik och originell.- Jag tycker mycket om Luleåkalaset, men det är bara fyra dagar. Luleå är en stad från hamn till hamn, det går att utveckla mer för hela året, tyckte Tim Foster. Två spontana kommentarer återkommer från Luleåborna berättade han. - Satsa på sjöstaden och satsa på ungdomarna, sade Tim Foster.Innan årets slut ska ett förslag till kommunikationsstrategi för Luleå kommun finnas framme, deklarerade kommunchefen Anne Karlenius avslutningsvis.
Undersökningen har skickats ut till 6.010 personer i Luleå. Tre fjärdedelar av de tillfrågade struntade i att svara på enkäten. Svarsfrekvensen låg på 25,8 procent. Enkäten har besvarats av 55 procent kvinnor och 45 procent män. Av de som svarat på enkäten kommer 53 procent från andra delar av Sverige, 43 procent är uppvuxna i Luleå och fyra procent kommer från ett annat land.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!