Sjömackarna stängs i Luleå

Tomma tankar i Luleås båthamnar nästa sommar! Det ser ut att bli verklighet sedan stadens två tankställen, i Lövskärs hamn samt i Ettans båthamn lägger ned sina drivmedelsstationer. Båtfolket i Lövskär, cirka 700 båtägare, är rasande på pumpägaren Bil &Traktor som hänvisar till sina pumpar inne i Luleå. I Ettans båthamn beklagar ägaren Per Erlandsson att Luleå kommun inte lever upp till epitetet sjöstad.

LULEÅ2004-09-15 06:30
ningschefen för Skärgårdsliv Göran Wallin lite kryptiskt att det vore ju eländigt om det skulle bli så, att det ingenstans finns att tanka sin båt. Han förklarar att kommunens sparkrav omöjliggör att kommunen skulle bekosta verksamheten.<br>Han hänvisar dock Kuriren till en person i båtbranschen som kan ha intressanta uppgifter som kan påverka situationen, men Wallin vill inte säga vad saken gäller. Kuriren har dock inte fått tag på denne person. Så därför berättar vi dagens kända fakta.<br>I Lövskär finns två hamnar med sammanlagt cirka 700 båtplatser. Här finns också alltsedan 1985 en pumpanläggning. Först var den i privat drift, sedan har Bil& Traktor ägt den. Fram till i sommar, för nu går de sista dropparna bensin. Bil&Traktor lägger ned verksamheten som man enligt uppgift anser vara för olönsam.<br> ? Det är för djäkligt säger bland annat Jan Johansson, som sköter hamnområdet. Luleå är ju en sjöstad! Ska vi nu tvingas börja köra rally med drivmedel, vad innebär det? säger han bedrövad.<br>Två veckor till<br>Cirka två veckor till räcker soppan som finns i tankarna, sedan är det slut. Och någon ny ägare finns inte i faggorna. Ingen privat har heller rusat fram för att ta över de tre pumparna.<br> ? Det är ju en anläggning som i stort sköter sig själv. Det som är kruxet är ju att man måste ligga ute med mycket pengar för drivmedlet. Runt 150.000 kronor när det beställs . Det är bekymret menar Johansson som tycker att Bil &Traktor som har en vinst på 70.000 på verksamheten, borde ha fortsatt.<br> ? Men de bryr sig inte. De satte upp ett anslag härute med texten att de skulle lägga ned och vi var välkomna att tanka inne i Luleå! Va! Har dom tänkt gräva kanal ditupp, säger Jan Johansson syrligt. Han och hans båtgrannar är mer än ilskna över tingens ordning.<br> ? Det talas vitt och brett här ute nu om att klippa Volvo-korten, säger Johansson. <br>Denne befarar nu att ett omfattande och farligt drivmedelsrally kommer att starta.<br> ? Men får väl bara ta 20?30 liter med i bilen, säger han. Att många kommer att frestas att föra med sig större olagliga mängder kan man nog räkna med. Och det känns otryggt och blir bökigt menar Jan Johansson.<br> ? Luleå sägs ju vara en båtstad, vi har ju mycket båtbesök även utifrån, ska vi inte ha någonstans att tanka? Och vad kommer det innebära miljömässigt om folk ska börja stå och fylla bensin och drälla den omkring? frågar Jan Johansson.<br>Öppet även på vintern<br>Han och familjen drev en tid baren i hamnen och då hade man pumparna öppna även vintertid.<br> ? Skoterfolket och stugägarna kunde tanka, säger Jan Johansson.<br>Men nu är det slut på servicen. Som det ser ut. Om inget oförutsett inträffar.<br>Inne i Ettans båthamn har Granec och familjen Erlandsson sett till att båtfolket där fått drivmedel till sina flytetyg.<br> ? Ja men nu blir det slut med det. Vi har ju levt med en dispens eftersom vi haft vår pumpanläggning på vattnet. Nu är det slut med det, brand- och sprängämnesmyndigheterna sätter stopp, berättar Per Erlandsson.<br>En båtstad<br>Att bygga en anläggning på fast mark är förstås en möjlighet men Per Erlandssson och hans företag tycker inte att det är deras firma som ska bjuda Luleåborna på den servicen.<br> ? Luleå är ju en båtstad, man kanske skulle visa att man satsar på det, säger han med adress till Luleå kommun. Man har ju råd att lägga pengar på teater och annat, tillägger han.<br> ? Man tjänar inga pengar på en mack, det är bara att titta på vad bensinstationerna säljer i dag, varmkorv och annat, säger Per Erlandsson. <br>Han förklarar att kostnaderna för en pumpanläggning på fasta landbacken skulle bli en dyr sak.<br> ? En tre?fyra miljoner skulle det gå på. Det kan inte ett företag bära själv.<br>En miljöaspekt<br>Per Erlandsson lägger också en miljöaspekt på den kommande situationen att båtägarna kanske måste börja köra sitt drivmedel själv.<br> ? Det blir ju många svängar genom stan och så spills det när man fyller, och om grannen bredvid sitter med en cigarett, tja ... funderar Per Erlandsson.<br>Per Erlandssson motsätter sig dock inte att någon annan bygger en pumpanläggning.<br> ? Det vore ju jättebra, säger han medan han konstaterar att intresset för det verkar vara minst sagt obefintligt.<br>Hos polisen förklarar man att bestämmelserna säger att man får föra med sig 60 liter i reservdunk av plåt av godkänd typ. Tar man med mer så gäller hårdare bestämmelser med krav på deklaration av det farliga godset, där blankett för detta finns bland annat hos polisen. Större mängder drivmedel ska dessutom märkas upp på ett särskilt sätt . <br> ? Som mest får man ta med 1.000 kilo. Över den mängden gäller ytterligare restriktioner och regler, berättar vakthavande befälet Olle Kvarnerås.<br>Bäst att tanka direkt<br>Han hajar till lite när han hör att det riskerar att bli totalt torrlagt på Luleås båttankställen. Men drivmedelsrally det är inget okänt begrepp för polisen.<br> ? Det har vi ju när det gäller skoterkörningen, säger han luttrat. Men visst är det ju bäst och bekvämast om man kan tanka direkt, menar vakthavande befälet.<br>Som sagt var så kan det kanske finnas någon som har ett ess i rockärmen för att lösa åtminstone innerstadens båtägares tankningsproblem. Men det är alltså oklart om den saken i dagsläget.<br>Kuriren har sökt Robert Waltari på Bil & Traktor för en kommentar men ej lyckats nå honom.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om