Sjöfarten orsakar miljardkostnad

Det kostar 900 miljoner kronor att rädda sjöfarten i Luleå om Botniabanan dras över Gråsjälfjärden. Det visar en ny studie av Trafikverket.

Luleå2010-06-04 06:00
Som Kuriren berättat föredrar Luleå kommun att Botniabanan ansluts till Luleå centrum via en bro över Gråsjälfjärden efter att ha passerat flygplatsen.Alternativ är en västlig dragning över Lule älv parallellt med E 4 med anslutning mot järnvägen i Notviken. Det blir då en så kallad säcklösning mot centrum.När det första alternativet lades fram som det bästa protesterade Sjöfartsverket. De menade att dragningen innebar en svårt slag mot sjöfarten i Luleå, bland annat skulle isbrytarna tvingas flytta på sig.900 miljoner
Nu har Sjöfartsverket och Trafikverket räknat lite på vad som behöver göras för att inte sjöfarten ska lida alltför stor skada om Trafikverket väljer den östliga dragningen.- Det handlar om 900 miljoner kronor, det är en tredjedel av kostnaden för hela bandelen, säger Mattias Karlsson (M).Den politiska ledningen fick informationen av Trafikverket på måndagen. - Ja, det blir komplikationer var man än drar banan, det gäller båda alternativen, säger Karl Petersen (S).Trafikverket räknar med att man måste muddra nya vändzoner för lastfartyg, vilket beräknas kosta 500 miljoner kronor. Dessutom måste Cementakajen flyttas, det beräknas kosta 250 miljoner. Till sist måste den nedlagda SSAB-kajen åter försättas i brukbart skick, en kostnad på 150 miljoner.- Det gör detta alternativ oerhört dyrbart, konstaterar Mattias Karlsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!