Sjöfarten orsakar miljardkostnad
Det kostar 900 miljoner kronor att rädda sjöfarten i Luleå om Botniabanan dras över Gråsjälfjärden. Det visar en ny studie av Trafikverket.
Nu har Sjöfartsverket och Trafikverket räknat lite på vad som behöver göras för att inte sjöfarten ska lida alltför stor skada om Trafikverket väljer den östliga dragningen.- Det handlar om 900 miljoner kronor, det är en tredjedel av kostnaden för hela bandelen, säger Mattias Karlsson (M).Den politiska ledningen fick informationen av Trafikverket på måndagen. - Ja, det blir komplikationer var man än drar banan, det gäller båda alternativen, säger Karl Petersen (S).Trafikverket räknar med att man måste muddra nya vändzoner för lastfartyg, vilket beräknas kosta 500 miljoner kronor. Dessutom måste Cementakajen flyttas, det beräknas kosta 250 miljoner. Till sist måste den nedlagda SSAB-kajen åter försättas i brukbart skick, en kostnad på 150 miljoner.- Det gör detta alternativ oerhört dyrbart, konstaterar Mattias Karlsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!