SJ tillbaka på spåret igen
I söndags gjorde SJ comeback på skenorna i övre Norrland. Det var tio år sedan sist. Och kunderna såg nöjda ut, på tåget mot Kiruna noterade resenärerna förvånat en fin förstaklassvagn. VD:n för Norrlandståget Björn Nilsson fanns på plats i Luleå och stöttade tågpersonalen i stressen efter att man vid lunchtid på söndagen övertagit verksamheten från Veolia.
FÖRVIRRAT. Personalen från SJ som skulle göra tågen klara hade problem att få allt att fungera.
Foto: BERNDT DIMEUS
– Det är lite små igångkörningsproblem men det är inte så konstigt, vi övertog verksamheten först vid 12 i dag förklarade VD för Norrlandståget Björn Nilsson.
Han berättar att kunderna på flera sätt kommer att märka att SJ är tillbaka på skenorna. Alla vagnar som trafikerar är till exempel nyrenoverade.
Restaurangvagn
– Ja, titta bara på den här vagnen, samma som X 2000 har, säger Nilsson och visar vagnen i tåget som går mot Kiruna och Narvik, en sträcka som i fortsättningen kommer att ha restaurangvagn.
Han nämner också att resenärerna på olika sätt kommer att ha tillgång till billigare biljetter, från 1 krona, om man bjuder på auktion på Tradera eller från 95 kronor om man beställer resan minst tre månader i förväg. Både bokningsvägar och biljettpriserna kommer att vara flexibla i positiv bemärkelse menar han. Ett nytt kundprogram Prio kommer att ge poäng på alla inköp med mera.
– Eftersom vi nu så här i starten kan ha problem med våra handdatorer så kan det också hända att flera får åka gratis i starten men det får vi ta, säger Björn Nilsson. Går det inte att boka biljett så går det inte.
Inga festligheter
Några festligheter i och med övertagandet bjöds inte söndagens resenärer på.
– Nej, vi har fullt upp med att komma igång men vi får återkomma, lovar Björn Nilsson som säger att tillströmningen av resenärer varit god inför övertagandet av trafiken.
Den trafik som nu Norrlandståget AB, som är dotterbolag till SJ, kommer att sköta ,är en daglig förbindelse med nattåg Stockholm–Narvik och Göteborg–Narvik. Dessutom körs dagtåg Luleå–Kiruna två dagliga tåg i vardera riktningen och Kiruna–Narvik.
Björn Nilsson beklagar dock att ingen upphandling har gjorts om dagtåg på sträckan Luleå–Umeå.
– Det hade varit trevligt att ha det exempelvis för alla studenter som gärna vill åka, en tur klockan 06.00 hade kunnat vara i Umeå cirka 9.30. Men det är kanske något vi kan återkomma till hoppas Björn Nilsson.
Avtalet som nu SJ fått löper över fem år och är värd över två miljarder kronor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!