SJ stryper tågturism till Norrbotten

Att SJ kräver betalt i förskott för bokade resor ställer till problem för researrangörer.

LULEÅ2009-01-20 06:00
- Jag har sysslat med resor sedan 1970-talet och det har alltid fungerat bra med att vi kunnat betala resorna efter att de varit genomförda. Nu ska SJ ha betalt i förskott av oss och vi får ligga ute med pengar i ett halvår. Det har vi inte råd med och det kommer att drabba turismen, säger Kjell Eriksson, ägare av reseföretaget Lule-buss och dess dotterföretag R-Line i Luleå.Det var efter att SJ i somras tog över tågtrafiken efter Veolia transport, före detta Connex, som Kjell Eriksson insåg problemet.Stora belopp
- Jag satt i september och skulle producera vinterresorna och göra bokningar, många vill komma hit upp till vårt vackra län. Jag fick då veta av SJ att de resor jag bokade upp måste betalas i förskott. Det betyder att vi får ligga ute med ganska stora belopp. Det fungerar ju inte, och om kunden måste betala summan i förskott, då bokar de hellre av och väljer något annat resmål, säger en lätt förtvivlad reseproducent som drabbats av just det faktumet.- Låt att säga att vi skulle ligga ute med pengar för 4-5 grupper, det kan handla om uppemot en halv miljon! Det fungerar inte, säger Eriksson.Färre bussar
Den rådande situationen har nu lett till att företaget i år endast har en buss med resenärer söderifrån till Ishotellet i Jukkasjärvi och Jokkmokks vintermarknad. För några år sedan hade han 16 bussar. Siffrorna talar sitt tydliga språk. - Vi har nu bett SJ centralt komma hit och diskutera med oss. Och det svar jag fått hittills är att man ska "se över systemet", det var i december jag sist hörde av dem. Jag har också informerat Swedish Laplands VD men ej hört av honom. Reagera någon! ber Kjell Eriksson som tycker att situationen är prekär och inte bara drabbar hans företag utan alla som lever av turismen som hotell och andra anläggningar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!