Det gäller nattågstrafiken på Norrland.
Persontågen visade sig vara ständigt försenade, vinter som sommar.
Då införde SJ, som sköter nattågen, en ny lösning för ett av tågen på Stockholm-Narvik. Det tåget, med sovplatser, går nu bara till Luleå. Den som ska norrut måste kliva upp kring sextiden för att i Boden ta nytt tåg, och sittplats.
Mer tid
Från någon vecka in i december, inför julresorna, återinför SJ möjligheten att sova vidare. Inget byte. Så förblir det också, uppger Björn Nilsson, vd i SJ Norrlandståg.
För att bättre hålla tiderna blir lösningen att ändra tidtabellen, nattågen får mer tid på sig.
Överhuvudtaget uppger sig SJ berett jobba för att bättre möta resandes och turistföretags krav. I det ärendet besökte Björn Nilsson i dagarna landshövdingen Per-Ola Eriksson.
- Det handlar om hur vi jobbar bättre tillsammans för att få turistindustrin att växa och för att persontrafiken ska växa. Vi har alltför låg punktlighet och näringen där uppe måste få bättre kommunikationer. Vi ska prioritera upp nattågen, säger Björn Nilsson.
Som ett av skälen till förseningarna påpekar han att godstågen prioriteras före persontågen.
- Är någon försenad blir vi försenade.
Dubbelspår, tack
Nyligen fick Trafikverket pengar till fler mötesspår på Malmbanan. Det krävs ytterligare investeringar där, konstaterar Björn Nilsson.
- Det behövs dubbelspår. Först på Luleå-Gällivare, sedan Kiruna-Narvik och slutligen hela sträckan.
SJ:s nuvarande avtal om nattågen har gällt några år.
- Under vår tid har det ökat varje år. I år ökar antalet resor med två procent och vi har 600.000, säger Björn Nilsson.
Sedan Botniabanan öppnades kryssar sig SJ fram mellan den järnvägen och Stambanan. Ett av tågen fortsätter så. Men när Ådalsbanan äntligen är fullt tillgänglig ska det andra tåget, från våren eller sommaren 2012, köra Stockholm-Sundsvall-Umeå och först därefter mot Stambanan.