Trafikverket hade först tänkt att det bara skulle bli ett nattåg i vardera riktning. Men efter kritik från näringslivet i Norrbotten ändrade sig Trafikverket.
Det betyder att det även i fortsättningen kommer att gå två nattåg i vardera riktning. Det blir SJ Norrlandståg som tar hand om trafiken. Företaget, som är dotterbolag till SJ, var enda anbudsgivare.
När det nya avtalet börjar gälla, halvårsskiftet nästa år, kommer ett av tågen att gå på Ådalsbanan och Botniabanan. Det andra nattåget kommer att fortsätta gå på stambanan ytterligare ett år på grund av ett gammalt avtal.
Trångt på banan
Genom att trafikera den nybyggda järnvägen kommer restiden att kortas två timmar. Men SJ kommer bara att utnyttja en halvtimme av det.
- Det är trångt på banan och vi behöver utrymme för att klara av att hålla våra tidtabeller. Därför kommer vi till en början bara att korta restiden med 30 minuter, säger Björn Nilsson som är verkställande direktör för SJ Norrlandståg.
Nilsson säger att intresset för att åka tåg ökar. Sedan SJ tog över Norrlandstrafiken för drygt fyra år sedan har antalet passagerare ökat med sju procent.
- Det finns en stor potential att öka trafiken, inte minst när det gäller turister från övriga Europa.
Lånar vagnar
Enligt avtalet ska SJ Norrlandståg ha 70 vagnar. Men nästa sommar ska man låna 80 vagnar från moderbolaget SJ.
- Under juli transporterar vi 60.000 passagerare så vi behöver ha många extra vagnar, säger Björn Nilsson.
SJ Norrlandståg har börjat totalrenovera fem restaurangvagnar som ska vara klara i mitten av nästa år. Då kommer SJ också att börja använda 15 vagnar som är utrustade med rullstolslyft.
I planerna ingår också samarbete med näringslivet i Norrbotten för att locka fler turister till länet. Dessutom planerar SJ att börja trafikera Skellefteå. Det kan ske någon gång i slutet av nästa år.