Sista turen med Theresia

Theresia har tagit vintervila.
Tidigare än vanligt.
Färjan vid Avan ska in på bottenundersökning hos Sjöfartsinspektionen.
I någon månad måste bilisterna köra via Luleå tills isen lägger sig.

LULEÅ2005-11-15 06:30
Färjkarlen Tage Norberg står på en stege, lutad mot färjeledsskylten vid nerfarten från väg 97 till färjeläget vid Sunderbyn.<br>Det är dags nu, trots att älven ligger helt isfri.<br>Strax efter klockan tio på måndagen gjorde Theresia sin sista tur från Sunderbyn och Tage Norberg byter skylt.<br>Färjeleden ?öppen? blir färjeleden ?stängd?.<br>En stund tidigare har Hans Eriksson, lastbilsägare på södra sidan av älven, rullat ombord med sin lastbil för sista älvturen. Han är arg.<br> ? Det är åt helsike att stänga så här tidigt. Stänga kan de göra när det har frusit. Om någon privat drivit färjan hade det aldrig blivit på detta vis. Man tänker inte alls på miljön. Nu måste alla köra runt och det blir betydligt längre, säger han som gör jobb vid Sunderby sjukhus.<br>Hytten tas av<br>Att turerna slutar nu har en speciell bakgrund. Sjöfartsinspektionen kräver att färjor ska bottenbesiktigas vart sjätte år. Theresia står på tur.<br> ? Vi har ansökt om dispens, men inte fått det, säger Tage Norberg. Visst hade vi velat fortsätta eftersom vi brukar köra tills isen är tio centimeter tjock.<br>Färjan tas till Dykab efter nedmontering av styrhytten. Hytten går inte under E 4-bron vid Gäddvik och läggs i stället på däck. Redan efter sista turen tar elektriker vid för att börja nedmonteringen av hytten.<br>Sjöfartsinspektionens närvaro dröjer dock till senare i vinter. Men anledningen till att Theresia tar vintersemester redan nu är att Dykab inte vill riskera att det fryser inför uppdragningen på slipen, upphalningsbädden.<br>En vanlig vinter ligger färjan en liten bit utanför Avans färjeläge.<br>Isvägen brukar bli klar tre veckor efter sista turen.<br> ? Nu blir det nog någon vecka extra, tror Stefan Jadinge. Det verkar inte bli någon kyla än.<br>Kurirenbilen rullar ombord tillsammans med två andra bilar. Stefan Jadinge varvar upp dieseln och vi forsar ut på Luleälvens stilla vatten. Han säger att färderna är tämligen bekymmersfria.<br> ? Det är bara mindre båtar som går längs älven, säger han och blickar ut över älven från styrhyttens upphöjda position.<br>Är folk trevliga?<br> ? Jo, men ännu viktigare är att vi är trevliga, säger de två färjekarlarna samstämmigt. Även om passagerarna har några sura miner ska inte vi visa något tillbaka.<br> ? Om det är fler än 15 bilar gör vi alltid en extratur direkt, tillägger Stefan Jadinge om serviceinställningen.<br>Vi lägger till. För den ovana färjepassageraren i min skepnad tar det några sekunder innan jag begriper att lamporna på färjans kortsida dirigerar ordningen för avkörning. Lamporna har delvis övertagit den traditionella vinkningen från färjekarlen.<br>Vila väl då, Theresia.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om