Han var marknadschef inom NCC men har lämnat uppdraget och gått in som chef över en ny affärsenhet inom NCC. Enheten heter Datacenter.
Kunskapen som lagras där kommer till nytta, tror NCC, den blir en konkurrensfördel framöver jämfört med konkurrenter som inte varit med om den här typen av projekt.
- Några år framåt kommer framför allt amerikanska bolag att söka nya etableringar för europeisk marknad. Ett flertal anläggningar kommer att byggas, bedömer Erik Nerell. Han ser förutsättningar till att de etableringarna landar i Sverige.
Små serverhallar/datacenter finns det redan en hel del av i landet. Det Facebook gör i Luleå är bolagets första serverhall för Europa och det är ett stort och specifikt projekt.
NCC fick prestigejobbet ihop med amerikanska DPR Fortis, som sedan tidigare jobbar ihop med Facebook.
Två delar
Själva hallen i Luleå är inte speciell jämfört med att uppföra industribyggnader. Det är innehållet, kundrelationen och de snabba rycken som skiljer.
Det NCC får lära sig är dels att jobba ihop med Facebook och den amerikanska partnern. Utvecklingen kring tekniken går dessutom mycket snabbt, Erik Nerell berättar om återkommande ändringar.
- Det gäller kylningen, hur fiberdragningen ska ske och liknande arbeten.
Den andra delen NCC lär sig är alltså hur all erfarenhet paketeras till en vara att sälja.